Elindult a szentendrei skanzenvonat
2009. április 7. 18:08 MTI
Átadták a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum 2,2 milliárd forintos fejlesztése keretében megvalósult új főbejáratot és a skanzenvonatot; a keddi ünnepségen Hiller István kulturális és Szabó Imre környezetvédelmi miniszter vágta át a szalagot.
Korábban
Szabó Imre környezetvédelmi miniszter a skanzenvonat kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy a vasút megőrzésének a környezetvédelem szempontjából nagy a jelentősége.
Cseri Miklós a Néprajzi Múzeum igazgatója az átadás alkalmával elmondta, hogy a 60 ezer hektáros skanzenben eddig 7 hazai tájegység 200-nál több épülete készült el, közöttük kanyarog mostantól a 2,2 kilométeres pályán a vonat, ami maga is egy ipartörténeti emlék. Az 1932-ben gyártott Ganz-Jendrassik-féle motorvonat egyszerre 120 látogatót szállít és egy óra alatt teszi meg az utat a sínpályán. A másodosztályú ülések kárpitozása, a harmadosztályú fapadok, a csomagtartók és a zománcozott feliratok mind a 30-as éveket idézik - tette hozzá.
Elkészült a skanzen új főbejárata is, ami az 1883-ban épült mezőhegyesi vasútállomás élethű mása. Megjelenésével az alföldi mezővárosok hajdani hangulatát idézi. A bejárathoz közel egy új, 600 autó elhelyezésére alkalmas parkolót is kialakítottak. Egyúttal folytatódik az Észak-magyarországi tájegység formálása is, a 600 millió forintból megvalósuló újabb épületegyüttest 2010-ben adják majd át.
Az Európa egyik legnagyobb szabadtéri néprajzi múzeumaként számon tartott szentendrei skanzen eddig évente hozzávetőleg 200 ezer látogatót fogadott. Az új látványosságok eredményeként a múzeum vezetői további 30 százalékos forgalomnövekedésre számítanak. Az előrejelzés szerint a húsvéti ünnepek alkalmával például 20-25 ezer vendég fordul majd meg a skanzenben - mondta Cseri Miklós.
A 2,2 milliárd forintból, uniós támogatással megvalósuló Skanzen Örökség Program keretében az új főbejárat, a skanzenvonat és az Észak-magyarországi tájegység megvalósítása mellett folyamatban van egy interaktív múzeumi bemutatóműhely, a Nyitott Múzeológiai Műhely kialakítása is, ami a jelenleg is működő, 2003-ban megnyílt Néprajzi Látványtár továbbgondolása.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Anno
- A kataklizma, ami elhozta a portugál gyarmatbirodalom végét
- Az elektromos jelzőlámpával világelső lett a forgalmi káosz legyőzésében Cleveland városa
- A lámpásokból kifogyó olaj mentette meg Whitehaven kikötőjét a „rebellis” amerikaiaktól
- Bosszúvágy, pénzhiány, hatalmi intrikák: a keresztesek pusztítása Konstantinápolyban
- Patton tábornokot előbb az amerikaiak, majd a szovjetek próbálhatták meg eltenni láb alól
- Végső elkeseredésében választotta a halált az első világháború utolsó percében elesett katona
- Kiátkozás és birodalmi átok: Luthert semmi sem tántorította el reformszándékaitól tegnap
- Halálos ágyán esküdött I. József a feleségének, hogy felhagy a hűtlenséggel, ha túléli a himlőt tegnap
- Alig volt olyan időszak az Akropolisz történetében, amikor nem fenyegette pusztulás tegnap
- Október 9-én kezdődik a negyedik Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál tegnap
- Bemutatták a Magyarország 365 fotópályázat albumát tegnap
- Utópia helyett csak elviselhetetlen szenvedést hozott a Vörös Khmer uralma tegnap
- Két nap alatt szorították vissza a Disznó-öbölben partra szálló erőket tegnap
- Pénzfeldobással döntötték el a Wright fivérek, hogy melyikük repülhet először 2024.04.16.