[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW

Világháborús légifotók a Google térképén

2010. február 8. 08:11

A második világháború alatt készült légifelvételekkel egészült ki a Google Föld. A Brit Királyi Légierő által felderítési célokkal készült felvételekből 39 európai nagyváros háború utáni fotóit hozták nyilvánosságra, amelyek a térképszoftver segítségével hasonlíthatók össze a mai műholdas képekkel.


Bordeaux, Róma és mások mellett többségében német városokról készültek azok a felvételek, amelyek a háborús légi csapások pusztításait mutatják. A brit és az amerikai légierő képei mellett igazi különlegességnek számítanak a szovjet és lengyel pilóták felvételeiből összeállított Varsót 1935-től napjainkig bemutató légifénykép-sorozat.

A képeken a lengyel főváros háborús sebei mellett a varsói gettó körvonalai is jól láthatók. A térképek fölötti görgetősávval az időben vissza és előre is lehet léptetni. Például megfigyelhető Varsó történelmi városrészének, a jelenlegi UNESCO világörökség részét képező központnak háború utáni újjáépítése.



A szoftverbe a következő városokról kerültek be légifotók: Aachen, Augsburg, Bamberg, Berlin, Bologna, Bonn, Bordeaux, Breslau/Wroclaw, Breszt, Köln, Danzig/Gdansk, Dessau, Dortmund, Drezda, Düsseldorf, Firenze, Frankfurt, Freiburg, Genova, Göttingen, Hamburg, Hannover, Kiel, Koblenz, Lipcse, Lyon, Magdeburg, Mainz, Nápoly, Nürnberg, Regensburg, Róma, Split, Strasbourg, Stuttgart, Trieszt, Torinó, Velence, Wiesbaden és Varsó. A történelmi képek előhívása igen egyszerű: mint a fenti videóban is látható, a térképszoftverben az óra-ikonra kattintva lehet visszarepülni a múltba.

A hasonló projektek egyre népszerűbbek lesznek: nemrég arról számoltunk be, hogy a második világháború sokszor legnehezebb, és legveszélyesebb berepüléseit végezték azok a pilóták, akiknek korábban Skóciában őrzött légifotói egy különleges adatbázisban váltak kutathatóvá az interneten.

Címkék

Hozzászólások (25 db)

Feliratkozás a Múlt-kor hozzászólásokra
janikisherceg
2010. február 15. 17:50
Kedves hazaiak! olyanok vagytok mint a szlovákok! Ha magyar akarok maradni az azt jelenti számotokra, hogy MO-hoz csatoljuk a magyar lakta területeket. Ennek most nincs realitása! Egy olyan autonómiára van szükség, ami megállítja az asszimilációt és nem okoz számomra hátrányt a magyarságom!
SD
2010. február 15. 08:44
Már megint egymással acsarkodtok.
Így a büdös életben nem lesz soha béke még magyarok között sem.
Külhoniak: áruljátok el, hogyan képzelitek reálisan, észérvekkel azt, hogy a lassan 90 éve elcsatolt területek ismét az anyaországhoz tartozzanak?
Nyilvánvalóan mind a 7 ország körülöttünk repesni fog az örömtől ugye? 1 a 7 ellen, milyen jó arány.

Mátyás király óta nincs egység az országban, miért pont most lenne?
janikisherceg
2010. február 12. 22:10
Cibak! Te ezt könnyen mondod! Legyél Te más nemzetiségű de én nem leszek. Soha ne mond azt, hogy soha! Még sose húztak meg a türténelemben olyan határt, ami örökké tartott volna!
özv. Mátrai Gyuláné ,Gáspár Ferenc
2010. február 12. 16:25
Szlovénia példája ostoba és szerencsétlen, ugyanis az az ország nem szenvedett el 2/3-os területcsonkítást, sem pedig bármi egyebet, amit például mi magyarok igen. Sőt, a Muraközt szépen lecsatolták rólunk.
Cibak
2010. február 12. 14:21
Janikis. Ez így van, nagyon szomorú, de ez ellen már nem lehet tenni semmit.
Két dolgot tehettek, vagy bevándoroltok Magyarországra, vagy románok, szlovákok, szerbek lesztek.
Azokat a területeket ahol Ti laktok már sose lehet visszacsatolni az országhoz, nem is lenne jó, mert akkor idekerülne általuk egy csomó nem magyar, és számukra kezdődne az, ami most veletek van.
Ez bizony így van a történelemben.
janikisherceg
2010. február 11. 22:57
Gondolom, akik most itt megmondták a "trút", egyik sem él az elszakított területeken. Nem csak 1920-ban volt ez trauma! Most is az! És tényleg nagyon értékelnénk végre ha az egyszerű magyar állampolgár is ismerné a problémáinkat és nem azt kérdezné, hogy "hol tanultatok meg ilyen szépen magyarul"! Trianon nem csak az elszakított részelen volt trauma, hanem a csonka hazában is, csak ezt 40 alatt sokan elfelejtették. Mi itt külhonban meg nem felejtünk, mert minden nap felhívják rá a figyelmünket!
adam mickiewich
2010. február 11. 20:53
azzal a sok energialval amit a regi sebek nyalogatasara forditottak mar egy uj vilagot lehete volna felepiteni, lasd Slovenia, azok nem sirankoznak, hogy" kicsi orszag vagyunk", hanem dolgoznak es meg is van az eredmenye
figyelő
2010. február 10. 20:23
Cibaké a pont. Ha megint belemegyünk a"kinekacsizmájáraragadt előbb sár" elnevezésű játékba egészen "Káinig és Ábelig" visszajuthatnánk. Igazságot meg legfeljebb a padláson keresgéljetek történelmit pláne.
Fecni
2010. február 09. 21:41
Na ja, meg azt se felejtsük el, hogy azért álltak külföldön a fegyverszünetkor, mert tudták, hogy ha még egy darabig harcolnak, akkor már a saját területeiket sem tudják megvédeni. Ha meg győztek volna, igen szép szeletet kicsíptek volna Oroszországból a breszt-litovszki béke jegyében, amihez előtte meg nekik nem volt semmi közük. Majd pont lovagiaskodtak volna...
Cibak
2010. február 09. 21:27
Magyarországot még nagyobb megaláztatás érte, de az egyszerű lelkekben nem jelent ez meg nemzeti tragédiaként. Az elszakított területek magyarjaira nagy súllyal nehezedett a haza elvesztése, de az itthoniak sem akkor, sem azóta nem akartak velük sorsközösséget vállalni. Ez a helyzet csak a politikai élet szerencselovagjait hergelte és hergeli ma is, nem tudván elfogadni a megváltoztathatatlant. Ők akarták a nép fejébe verni a revans és arrevizió szellemét, kevés sikerrel, akkor is és most is.
Németországban sem volt ez másként, csak a militaristák akartak újabb háborút, a német nép többsége nem.
Mivel azonban az egyszerű emberek zöme a számára érthetetlen politikai demegógiában nem képes eligazodni, ezért aztán többnyire a kevesebb számú, ám forrófejű, szűk látókörű, mindenre az erőszakos megoldást kínáló dilettáns politika szándéka érvényesül.
janikisherceg
2010. február 09. 19:33
Azt sem szabad elfelejteni, hogy Németország csapatai a háború végén külföldön áltak! Nem az volt a baj, hogy No elvesztette a háborút, hanem az, hogy megalázták őket!
Cibak
2010. február 09. 17:56
Igazságos béke az van, de igazságos békekötés az nincs, mint ahogy igazságos háború sincs. Nem volt és nem is lesz sose. Ez a materialista történetírás által teremtett kategória.
A béke feltételeit mindig a győztes diktálja, mást nem is tehet, mert ha nem Ő szabja meg, akkor a harcának nem volt értelme.
Kedvenc magyarázkodása ez sokaknak, de ebből nem következett volna automatikusan a háború. A nácik hatalomra jutásának feltételeit inkább az 1928-33-as világgazdasági válság teremtette meg, ami az amúgy is leromlott és agyonterhelt német gazdaságot romba döntötte. A válság előidézője közvetlenül az esztelen amerikai gazdasági liberalizmus volt.
Így akár az is megnevezhető a későbbi események okaként.
A történelem folyását azonban nem egy esemény, hanem események sokaságának együttállása határozza meg. Ezért a II világháború kirobbantójának számos ország politikáját irányító klikk közös felelőssége állapítható meg.
janikisherceg
2010. február 09. 14:44
Azt viszont sokan elfelejtik, hogyha az első világháborút igazságos békével zárják le, akkor az NSDAP nem kerül hatalomra!
Csanádi Győző
2010. február 09. 14:04
A nácik természetesen békekövetekként repültek Anglia, Lengyelország, Szovjetunió stb. városai fölé, mivel azonban a légvédelem lőni kezdte őket, erre begorombultak és jól megszórták őket bombával. Kár hogy a barbár angolok, meg az amerikaik ezt nem értették meg és ők erre terrorbombázással válaszoltak.
Magyarország rossz oldalon volt, tehát azt kapta, ami a rossz oldalon lévőknek mindenütt a világon kijárt. Sok honfitársunk szenvedett ezért, de a felelősséget Hitlernél és a magyar politika akkori prominenseinél kell keresni.
jah
2010. február 09. 01:51
Hát nem, Herman, de akkor ettől most a III. Birodalom bűnei valamivel is kisebbek lesznek?
breki
2010. február 08. 22:25
Nem új hír,november végén láttam már.A legjobb,a II.v.h.előtti filmhíradók,egy csemegét esetleg?
[link]
Pootj
2010. február 08. 22:12
Szerintem Budapestre még várhatunk, nem igazán vagyunk a célpiac szegmensében. Egyébként egész Európát be kellene mutatni. Sztálingrádtól Londonig... Esetleg a Csendes-óceán vidékét, Tokiót vagy hogy Hirosímát és Nagaszakit ne is említsem...
ZAti
2010. február 08. 21:03
Örülök, hogy nemzetvédő náci "testvéreink" is egyből idetaláltak.
Jobb lenne már Dolfi bácsi képeit kiszórni, gyerekek. A világ normálisabb felén (a másik kb 198 országban) nem kíváncsiak a hülyeségetekre.
Mindenki elismeri, hogy a RAF és az USAF terrorbombázásai nem volatak helyesek, az én véleményem szerint háborús bűnök voltak. De ne menjünk vissza a "bizonyos békéig" - a nácik tetteit semmi sem igazolhatja.
Francia Kiss Mihály
2010. február 08. 19:58
Ki akarta feldarabolni az OMM-t és legfőképpen hazánkat? Nos valóban a jelenlegi és volt kedves imádott "szövetségeseink" melyekhez úgy ragaszkodunk mint a ló a fához melyhez kikötötték... Közhely de igaz , akinek ilyen szövetségesei vannak annak már nincs szüksége ellenségre!
Turul
2010. február 08. 19:04
Kedves Viking es borisz! Azert ne felejtsuk ela versaillesi ugynevezett beket sem...
Tarcon
2010. február 08. 15:35
Kérdés hogy ki ütött először...
(Lehet itt gondolni egy bizonyos "békére".)
Lobo Marunga
2010. február 08. 15:09
Budapestről nem volt anyag, még készül, vagy nem tartották fontosnak?
borisz
2010. február 08. 12:11
bizony nem! bőven rávertek..
Viking
2010. február 08. 12:06
De azért nem sajnáljuk, ugye?
Tudja, ha orrba vágnak, visszaütök...
Herman
2010. február 08. 08:58
Lám, lám most végre "megcsodálhatjuk" a szövetségesek embertelen puszításainak következményeit!!

Nem csak a III. Birodalom pusztított ám!

További hozzászólások megjelenítése
Hozzászólás küldése
   
Név
E-mail cím (nem kötelező)   (Az e-mail címe nem fog megjelenni)
Hozzászólás
írja be ezt a szót a mezőbe

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Játsszon!

Ki az oroszok legnépszerűbb példaképe?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!