Az autópályaépítő Hitler mítosza
2012. augusztus 21. 08:42
Sokan még mindig azt hiszik, hogy a nácik "találták fel" az autópályát, a híres autobahnt, s az építkezéseknek köszönhetően lényegében felszámolták a tömeges munkanélküliséget Németországban. Ez azonban pusztán történelmi fikció.
Korábban
Adolf Hitler ásóval a kezében a földet túrja, miközben egyik katonája mellette áll, és büszkén fotózza a dicsfényben sütkérező, örömittas Führert. A kép a német autópálya, azaz a híres autobahn egyik újabb szakaszának első kapavágásait örökítette meg. A maga idejében archetipikusnak számító fotográfia egész Németországot bejárta, különösen azokban a régiókban, ahol a Reichsautobahn csak ímmel-ámmal épült.
A gondosan manipulált propagandakép egyetlen célt szolgált: hirdetni a birodalom teljes területén, hogy az autópályák építése megkezdődött, a gazdaság dübörög, s egyre több embernek van munkája. Ha egy új útszakasz épült, azt minden esetben világgá kürtölték és a legapróbb részletekig dokumentálták, s fényes ünnepségeket szerveztek minden, a forgalomnak átadott út elkészülte után.
Pedig pár évvel korábban a nemzetiszocialisták (NSDAP) – a német kommunistákkal karöltve – még minden erejüket arra fordították, hogy szabotálják a kizárólag autók közlekedésére szolgáló utak megépítését. A jól ismert náci érvelés szerint ezek a betonutak kizárólag a gazdag arisztokraták és a zsidó kapitalisták érdekeit szolgálják. Csak 1933-as hatalomra kerülésük idején döbbentek rá, hogy az autobahnokat politikai célokra lehet felhasználni.
1929-ig a gazdasági krízis és a tőkehiány miatt lehetetlen vállalkozásnak tűnt akár csak egyetlen kilométernyi autópálya megépítése. Németországot a tömeges munkanélküliség, a gazdaságot megfojtó hiperinfláció és az első világháborús jóvátételi kötelezettség elviselhetetlen terhe sújtotta. Köln polgármestere, Konrad Adenauer volt az, akinek sikerült az első autópálya megépítéséhez pénzt előteremtenie – ma ez A555 néven ismert és Köln és Bonn között fut. Az útszakasz 20 kilométer hosszú volt, s 120 kilométer/órás sebességkorlátozást vezettek be rajta; szinte teljesen feleslegesen, hiszen akkoriban a német négykerekűek alig 60 km/órás sebességgel "száguldoztak".
Röviddel az után, hogy a nácik hatalomra kerültek, a kölni autópályát hivatalosan „országútra” fokozták le, a nácik ugyanis maguk akartak politikai előnyt kovácsolni az első autópálya megnyitásából. 1926-ban lobbicsoport alakult, amely egy, Hamburg városát Frankfurt am Mainon keresztül a svájci Bázellel összekötő autópálya megépítését szorgalmazta. A nácik kezdetben elutasították a városok kezdőbetűi után csak „HaFraBa”-nak nevezett tervet, de amikor Hitler hatalomra került, a Führer átvette a javaslat néhány elemét, a szervezet nevét pedig Szövetség a Reichsautobahnok Előkészületeire módosította.
Akkoriban csak kevesen engedhettek meg maguknak saját autót, ezért a náci vezetés teljes mobilitást ígért az embereknek – kivétel nélkül mindenkinek. Ebből az elhatározásból született meg a német népautó, a Volkswagen, majd ezt követte a német vasúttársaság által indított omnibusz-szolgáltatás.
A cél az volt, hogy minden évben ezer kilométer új autópálya épüljön. Azzal számoltak, hogy a hatalmas építkezés legalább 600 ezer munkanélkülinek ad átmenetileg munkát, a valóság azonban kijózanító volt: még az autobahn-boom csúcsra járatásakor is legfeljebb 120 ezren dolgoztak az iparban. Maga az építkezés ráadásul minden volt, csak nem a munkanélküliek régóta várt, beteljesülő álma: éhínség, halálesetek és sztrájkok övezték a munkát, erről azonban a közvélemény semmit nem tudott.
Végül nem az autópálya-építés, hanem a náci fegyverprogram volt az, ami lényegesen csökkentette a munkanélküliséget Németországban. A második világháború éveiben egyre több hadifoglyot és zsidó munkaszolgálatost küldtek az építkezésekre, de 1941-re így is csak 3800 kilométer autobahnt tudtak átadni a forgalomnak, azaz a tervezett hossz felét. 1941 és 1942 között az autópálya-építés gyakorlatilag szünetelt, 1943-ben pedig a kis autóforgalom miatt a kerékpárosok előtt is megnyitották a sztrádákat.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nőtörténet
- Angyal a pokolban: Andrássy Ilona, a lelkiismeretes ápolónő
- Hazai és külföldi művésznők történeteit ismerhetjük meg a Magyar Zene Házában
- Nyár nélküli évben született Shelley őrült tudósa
- Pilótává válása előtt autók motorját tanulmányozta Steinschneider Lilly
- Még a gyászév letelte előtt házasodott újra Petőfi özvegye, Szendrey Júlia
- Legidősebb gyermekét még uralkodásra is oktatta az utolsó Habsburg királyné
- Bár lovagolni valószínűleg nem tudott, mégis huszár lett Lebstück Máriából
- Cleveland nem akarta, hogy Franklin Roosevelt elnök legyen
- Már fiatal korában kitűnt tehetségével Venczel Vera
- Máig számos rejtély övezi a Húsvét-sziget hatalmas szobrait 09:05
- Egy legenda szerint a mai napig segíti a diákokat Lorántffy Zsuzsanna tegnap
- Szeretett zenélni, de a fizika húrjain Einstein szebben játszott, mint a hegedűjén tegnap
- A Borisz Godunovot állítja színpadra a Magyar Állami Operaház tegnap
- Országszerte számos programmal készül régizenei évadában a Haydneum tegnap
- A Budapest arculatát is meghatározó norvég építészre emlékeztek tegnap
- Orvosnak tanult, de az írói pályán vitte sikerre Németh László tegnap
- Nehezen birkóztak meg a hatóságok San Francisco egyik legnagyobb természeti katasztrófájával tegnap