A kulturális sokféleséget szeretnék oktatni a britek
2007. február 9. 13:15
A brit kormány szerint az angol gyermekeknek meg kell tanítani az "alapvető angol értékeket", mert az országot a különböző etnikai és vallás csoportok elkülönülésének veszélye fenyegeti.
Korábban
Alan Johnson oktatásügyi miniszter elfogadta annak a jelentésnek az ajánlásait, amelyet azt követően készítettek, hogy 2005-ben négy angol iszlámista fiatal öngyilkos merénylete következtében 52 személy életét vesztette. A kormány azt reméli, hogy az ország 1,8 millió iszlámhívője körében megfékezheti a szélsőséges nézetek terjedését, ha a gyerekek az iskolában megtanulják megérteni és tiszteletben tartani a különböző kultúrákat.
"Anglia elkötelezett a szólásszabadság, a jogrend, a kölcsönös tolerancia és az egyenjogúság tiszteletben tartása mellett" - mondja Keith Ajegbo, a jelentés írója, aki korábban vezető tanárként dolgozott. Az angol-nigériai származású Ajegbo szerint a közösségi összetartozást azzal lehet erősíteni, ha a gyerekek megismerik az angol történelmet és kultúrtörténetet. "Fontos, hogy az iskolák a mai angol társadalom kialakulását befolyásoló témákkal foglalkozzanak, és a történelem segítségével megértessék ezeket a folyamatokat" - véli Ajegbo. Minden iskolának kapcsolatot kellene kialakítania más etnikai, kulturális, szociális és vallási összetételű iskolákkal, hogy a gyerekek találkozni tudjanak egymással, és együtt tudjanak működni.
Oktatási reformra készül a szigetország |
Mik is legyenek a közös értékek - teszik fel a kérdést egyre többen az Egyesült Királyságban. Alan Johnson szerint a kalsszikus angol szerzők (Shakespeare, Dickens, stb.), a két világháború és az algebra érinthetetlenek a tananyagban, viszont minden mást érdemes átgondolni. Az új oktatási reform során az iskolák sokkal nagyobb rugalmasságot kapnak majd, így például nyugodtan sor kerülhet arra, hogy egyes helyeken mandarint és urdut tanítsanak a francia és a német nyelvek helyett. Lehetővé tennék, hogy a gyerekek saját tempójuk szerint tanuljanak, és nem erőltetnék a tananyag bebiflázását sem. Az identitás és különbözőség jegyében pedig újraértelmeznek számos kérdést, így a britek rabszolga-kereskedelemben játszott szerepét is. A konzervatívok azonban arra figyelmeztetnek, hogy az ország már így is tanárhiánnyal küzd, így nem túl életképes egy oktatási reformot ebben a helyzetben átvinni. Szerintük a legfontosabb egy idegen nyelv hosszantartó, biztos oktatása lenne. |
"Nemzetünkbe más országok fiai is beletartoznak. Meg kell becsülnünk történelmünket, és azt, hogyan alakította ki a ma létező sokszínűséget, fel kell ismernünk, milyen szerepet játszottak sikereinkben a bevándorlók" - mondja Johnson. A miniszter szerint nem kell előírni, mit is jelent angolnak lenni. A diákoknak maguknak kell megvitatniuk és felfedezniük identitásukat. "Meg kell engedni nekik, hogy megbeszéljék, minek is érzik magukat - feketének és angolnak, ázsiainak és angolnak, skótnak és angolnak, a gyökereiktől függően."
A jelentés szerint a nemzeti identitás bizonytalansága a fehér gyerekeket is legalább annyira érinti, mint a kisebbségi környezetben élőket. Erre vonatkozóan egy példát is említenek: egy fehér tanuló, miután meghallotta, hogy osztálytársai Kongóból, Portugáliából, Trinidadról és Lengyelországból jöttek, egyszerűen azt felelte a neki szegezett kérdésnek, hogy ő bizony "sehonnan sem jött".
Ön mit gondol? Nálunk milyen alapvető értékeket kéne tanítani az iskolákban? Itt megírhatja nekünk!
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
3. A keleti és a nyugati blokk jellemzői a kétpólusú világ időszakában
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Megnyerhetetlen versenybe kényszerítette Moszkvát a „csillagháborús” terv
- 1958-ban elsüllyedt amerikai tengeralattjárót fedeztek fel Hawaii mellett
- Azonnal heves indulatokat gerjesztett világszerte Churchill híres fultoni beszéde
- Az emberélet nem számított, Észak-Vietnám elérte célját a Tet-offenzívával
- Egy spanyol halász segítségére is szükség volt az elveszett amerikai hidrogénbombák megtalálásához
- Kiment a mosdóba, majd a vonaton hagyta 1953-ban a hidrogénbomba titkos dokumentumait
- A Szovjetunió vonakodó segítségével vált atomhatalommá Kína
- Párhuzamosan kellett kül- és belpolitikailag is legitimálni Németország újraegyesülését
- 10 tény a berlini falról
- Eredetileg veszélyesnek tartották a Nagy-Britanniát és Franciaországot összekötő alagutat 19:05
- Érvénytelen házasságok és törvénytelen gyermekek tarkították Anglia történelmét 18:05
- Rooselvelttől kapott segítséget a nácik elől menekülő Freud 16:05
- Hazugságok sora kísérte Peary északi-sarki expedícióját 14:20
- Épített fény címmel nyílt kiállítás Lucien Hervé munkáiból a zürichi Le Corbusier-pavilonban 12:10
- Harci bemutatók és ókori játékok is várják a látogatókat az aquincumi Floralián 11:20
- Sosem tudott egészen kiteljesedni az egyik legkeresettebb rendező, Orson Welles 08:20
- Minden korosztálynak adott valami újat Lázár Ervin egyedi stílusa tegnap