2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A NASA foglalkoztatta a náci rakétaprogram atyját

2007. március 22. 15:00

Kilencvenöt éve, 1912. március 23-án született a Posen (ma Poznan, Lengyelország) melletti Wirsitzben (ma Wyrzysk) Wernher von Braun német-amerikai rakétamérnök.

Az első ember készítette tárgy a világűrben

Apja üzletember, bankár és politikus volt, akit 1920-ban miniszterré neveztek ki, a család ekkor költözött Berlinbe. Wernher a berlini francia gimnáziumba járt, érdeklődését egy csillagászati távcső keltette fel a természettudományok iránt. 13 éves korában, miután elolvasta Hermann Oberth Utak az űrhajózáshoz című könyvét, tűzijáték-rakétákkal egy parkban fellőtt egy játékrepülőt, s megismerkedett a rendőrségi fogdával.

1928-ban a berlini Űrhajózási Egyesület legifjabb tagja, majd Oberth professzor asszisztense lett, 1930-ban részt vett egy új rakétatelep kialakításában, itt 87 rakétát bocsátottak fel egy év alatt, s még több statikus begyújtást végeztek. Kitüntetéssel érettségizett fizikából és matematikából, a berlini műegyetemen a folyékony tüzelőanyagú rakéták témájából doktorált, tanulmányait a zürichi műegyetemen folytatta, s 1934-ben fizikusként doktorált a berlini egyetemen.

Az Űrhajózási Egyesületben népszerűsítette az űrhajózás terveit, majd a folyékony üzemanyaggal nagy tolóerejű rakétákat hoztak létre, amelyek jelentős terhet voltak képesek felemelni. Von Braun felismerte, hogy a kísérletekhez csak az állam tud elegendő pénzt adni, ezért 1932-ben elfogadta a hadsereg ajánlatát. A kummersdorfi telepen - a versailles-i béke előírásai miatt teljes titokban - katonai rakéták fejlesztésében vett részt. A másfél méter hosszú A-1 rakétát még nem tudták a röppályán tartani, az A-2 azonban már 2 kilométer magasba emelkedett.

Hitler hatalomra jutása után a gyors ütemben fegyverkező nácik a civil rakétakísérleteket betiltották, annál lázasabb tempóban folyt viszont a katonai fejlesztés. A hadsereg a rakétákat tüzérségi lövedékként akarta alkalmazni, a légierő pedig rakétahajtású repülőket igényelt. A Balti-tenger partján lévő városka, Peenenmünde mellett épült fel Európa legkorszerűbb rakétatelepe, 300 millió márkáért. Itt dolgozott von Braun is, aki (saját állítása szerint kényszerből, munkájának folytatása érdekében) belépett a náci pártba, majd az SS-be is.

Pennemündében (a jobb szélen, sötét öltönyben)

1941-ben a közeli földalatti gyárban készült az Argus 109 torlósugár-hajtómű, ez lett a V-1 (Vergeltungswaffe-1 - megtorló fegyver) néven elhíresült, hivatalosan Fi-103 robotrepülőgép alapja. A 900 méter magasan, 560 kilométeres óránkénti sebességgel Anglia fölé küldött "csodafegyver" sok kárt okozott, de a brit légierő jórészüket hatástalanítani tudta.

Von Braun fejlesztette ki a 260 kilométer hatótávolságú A-4 ballisztikus rakétát, a V-2-t is. Ezt felfelé bonyolult vezérlőrendszer irányította, míg lefelé szabadon repülve hullott a célra, 1 tonna robbanóanyag-terhével. A rakéta 1942-es próbáján 193 kilométer távolságra jutott és 96, majd későbbi tesztrepülései során 189 kilométer magasságba emelkedett - így az első ember készítette tárgy volt, amely az űrben járt.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár