Vonaldíszes leletek az M43-as nyomvonalán
2008. november 3. 08:04 MTI
Az M43-as autópálya nyomvonalához kapcsolódó 225 ezer négyzetméteres terület több mint felét sikerült feltárnia a Móra Ferenc Múzeum régészeinek, a nyáron kezdődött munkával április 30-ra kell végezni - közölte Zombor István, az intézmény főigazgatója pénteken Földeákon.
Korábban
A közgyűjtemény részéről párhuzamosan hét csapat végez jelenleg is ásatást Algyő közelében, Maroslele, Óföldeák és Makó határában. Az előzetes kutatások során ismertté vált, s a Móra-múzeum által elvállalt 26 lelőhely közül 12 területén már teljesen befejezték a munkát, a területeket átadták az útépítőknek - mondta a szakember.
Az ásatások során településmaradványok és temetők is szép számmal kerültek felszínre. Tudományos szempontból az egyik legfontosabb eredmény, hogy Maroslele határában sikerült tárgyi bizonyítékokat találni arra, hogy az időszámítás előtti ötödik évezredben az alföldi vonaldíszes kultúra és a Kelet-Európára és a Balkánra jellemző vinca kultúra között volt kapcsolat, hatottak egymásra - fogalmazott a főigazgató.
Zombori István szintén komoly eredménynek tartja, hogy az ásatások során több szarmata lelőhelyet találtak a régészek. Bár az elmúlt évtizedekben sok szarmata települést és temetőt tártak föl, a megtalált sírok között azonban alig akadt olyan, amely ne lett volna kifosztva. Bár a most megtalált sírok mintegy hatvan százalékát szintén kirabolták, több érintetlen sírcsoportot, temetőrészletet találtak, amelyekből sok melléklet, fém - néhány arany és ezüst - használati tárgy és ékszer, valamint kerámiák kerültek elő.
A főigazgató közölte, a Szegedet Makóval összekötő autópályaszakaszhoz kapcsolódó feltárásoknak 2009. április 30-ra kell befejeződnie, a leletanyag feldolgozásával, a restaurálással pedig 2011-re végeznek.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Ostromok és újjáépítések kísérik végig a Vigadó történetét
- Elhibázott gazdaságpolitika és a túlzott fényűzés vezetett az iráni sah bukásához 16:05
- Apokalipszisnek gondolták, pedig csak az erdőtűz füstje miatt borult sötétségbe New England ege 15:05
- A befagyott orosz pokolban elolvadt Napóleon Grande Armée-ja 09:50
- Boleyn Anna sem tudott fiút adni a királynak, és ez pecsételte meg sorsát 09:06
- Szerelmes volt egy gyáros lányába, találmánya receptjét ezért csak potom pénzért adta el Irinyi János tegnap
- Semmiségnek vélte sebét a meglőtt Habsburg trónörökös, Ferenc Ferdinánd tegnap
- Politikai ellenfele volt az amerikaiak ellen harcoló nicaraguai Robin Hood gyilkosa tegnap
- Ingyen sör osztogatása miatt alakult ki tragédia II. Miklós koronázásán tegnap