Megnyílnak a középkori olasz csatornák
2009. január 15. 15:41 Times Online
Olaszország a tervek szerint újra megnyitja középkori csatornahálózatait, amelyek segítségével a turisták egy 500 kilométeres vízi úton juthatnak majd el a Lago Maggiore partjaitól Milánón át Velencéig.
A mérnökök idén nyáron kezdik el a Lago Maggiore déli partjain ma is meglévő, Sesto Calende és Somma Lombardo közti nyolc kilométeres csatornahálózat felmérését és megtisztítását. A feladatért felelős Navigli Lombardi cég vezetője, Alessandro Meinardi szerint a projekt első szakaszának célja, hogy teljes egészében hajózhatóvá tegyék a 14. században közel 140 kilométeres vízi utat Locarno és Milánó között.
A helyreállított hálózat végül a Pó folyóig is eljut majd, így a hajóra szálló turisták Velence, Padova, Piacenza Cremona és Ferrara felé is elindulhatnak majd. Míg ezt az útvonalat a középkorban kereskedelemi szállítmányozásra használták, most az „olasz reneszánsz tájon suhanhatnak majd a látogatók”. A projekt a tervek szerint egymilliárd euróba kerül majd.
A milánói csatornahálózat első szakaszait a 12. században, bencés és ciszterci szerzetesek irányításával alkották meg, míg későbbi tervezésében a reneszánsz géniusz, Leonardo da Vinci is részt vett. A férfi akkor segített a vízi útvonal tervezésében és kivitelezésében, amikor befejezte Az utolsó vacsora freskóját a Santa Maria delle Grazie épületében. Francesco Rusconi Clerici milánói mérnök szerint az útvonal egyik szakaszát azért építették ki, hogy azzal Milánóba szállíthassák a Candogliában bányászott márványt, amelynek segítségével 1386 után sikerült felépíteni a gótikus dómot.
Meinardi szerint a csatornák az 1930-as évekre kerültek kritikus állapotba, amikor a szárazföldi és közúti szállítás szinte teljesen felváltotta a vízi kereskedelmi útvonalat. Később egyeseket földdel töltöttek fel, míg más szakaszai a különböző öntözések miatt épített gátak miatt száradtak ki. Egyes részeket később a turizmus miatt kitakarítottak: ez lett a sorsa a legrégibb, Naviglio Grande nevű szakasznak is, amelyet ma üzletek és kávézók szegélyeznek.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2020
- Agyagból készült a legősibb és legnagyobb maja építmény
- Főszerkesztői köszöntő
- Az erotika stílusa: Josephine Baker
- A kis magyar–osztrák háború és következményei
- Beilleszkedési kényszerpályán a délvidéki magyarság
- Erdélyi életstratégiák Trianon után
- A kárpátaljai magyarság megszállás alatt
- A felvidéki vármegyék és Csehszlovákia létrejötte
- Erdélyi fatányéros orosz jazzel
- Bemutatásakor megosztotta a közönséget a ma remekműnek tartott Figaro házassága tegnap
- Katonái tisztelték és szerették a szigorú, de megfontolt Wellingtont tegnap
- Ártatlannak vélte XIV. Lajos az őt megmérgezni kívánó szeretőjét tegnap
- Szerte a világon tüntettek a nyolcórás munkanap bevezetéséért május 1-én tegnap
- Elaludt a Vígszínházat megnyitó Jókai-darabon Ferenc József tegnap
- Brit technológiára is szükség volt a Magyar Televízió adásainak elindításához tegnap
- Landerer Lajost bízták meg az első Kossuth-bankók kinyomtatásával tegnap
- Zichy Jenő és csapata végezte az első magyar ásatásokat Oroszországban 2024.04.30.