Udvariasan vártak az angol utasok a Titanic elsüllyedésére
2009. január 22. 10:59 The Independent
A Titanic katasztrófájakor azért halt meg több brit, mint amerikai utas, mert az előbbiek rendezetten álltak sorba a mentőcsónakokhoz, míg az utóbbiak gátlástalanul mentették magukat - állítja egy ausztrál kutató.
Korábban
David Savage, a Queenslandi Műszaki Egyetem kutatója négy, 20. századi tengerészeti katasztrófát tanulmányozott, hogy azokkal rávilágítson: miként reagálhattak az emberek a hasonló élet-halál helyzetekre. A kutató szerint ezeket a helyzeteket a „legerősebb éli túl” mentalitás helyett döntően az önzetlenség és a szociális normák betartása határozták meg. Ezt bizonyítja a Titanic pusztulása is, ahol azonban mégis az állatias ösztönök diadalmaskodtak, mert bár az amerikaiak durvaságára nincs bizonyíték, Savage szerint a túlélők számaránya mindennél többet elárul.
A szakértő szerint a britek mindvégig nagyon udvariasak és csendesek voltak - ami persze talán érthető is, hiszen az első osztályú kabinok voltak a legközelebb a mentőcsónakokhoz. Savage szerint ennek ellenére nagyon sok példa van rá, hogy az angolok úriemberként viselkedtek, miután a hajó 1912 áprilisának jeges éjszakáján egy jéghegynek ütközött. Ezt jelezte Edward John Smith kapitány legendás mondata is, aki „legyetek britek fiúk, legyetek britek” szavakkal buzdította a legénységet. Az egyik tehetős utas pedig szmokingot húzott, és a „Jól öltözve fulladok meg” szavakkal búcsúzott másoktól.
A katasztrófában több mint 1500 ember, többségében férfi vesztette életét, és Savage szerint ott a korábban hitt tömegpánikra nem került sor. Az Andrea Doria olasz óceánjáró 1956-os pusztulásakor azonban más viselkedésmintát követtek: a legtöbb túlélő később arról számolt be, hogy a legénység főként magát mentette, és nem törődtek az utasokkal. Savage szerint a hasonló önző helyzetek akkor kerülnek elő, amikor az emberek nem érzik a családi, vagy társadalmi kötelékeik által rájuk gyakolot hatást.
Egy másik példa a Lusitania katasztrófája: a valószínűleg fegyverszállítás miatt megtorpedózott hajó nyolc perc alatt süllyedt el, és Savage szerint akkor sem volt idő csoportokba szerveződni, vagy éppen udvariaskodni.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
4. A világgazdaság a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Tizenhatszor annyi követ használtak fel az Asszuáni-gáthoz, mint a Kheopsz-piramishoz
- Saját hatalmát és a Szovjetuniót is elsöpörték Gorbacsov reformjai
- Szaddám Huszein 1991-ben úgy gondolta, megnyerte a történelem első élőben közvetített háborúját
- Gyűlölte a Sebhelyesarcú gúnynevet Al Capone
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- A hadiipari korlátozásokból született az ikonikus olasz robogó, a Vespa
- Heves vitát váltott ki Potsdamban a háborús jóvátételek kérdése
- Keserédes „áldásként” formálta át Izlandot a második világháborús megszállás
- Kereskedelmi viszonyait fenntartva maradt semleges Svájc a második világháborúban
- Szenvedéllyel teli tájakat ábrázolt festményein William Turner 15:05
- Első felesége halála után teljesedett ki igazán Rettegett Iván paranoijája 14:20
- Egressy Béni mellett a Fiumei úti sírkert megnyitásárról is megemlékeztek 13:20
- Európai nagyhatalom vált Magyarországból III. Béla uralkodása alatt 09:50
- Ma sem tudjuk biztosan, hogyan halt meg Shakespeare 08:20
- Szórakozásnak tekintette a hangversenyt a szigorú nevelésben részesült Menuhin tegnap
- Még a japánok csodálatát is elnyerte az amerikai Hellcat tegnap
- Saját ifjúságának történetét íratta át a Spanyolországot egyesítő Izabella tegnap