Marginalizált a történelem a brit iskolákban
2011. március 17. 09:00 The Daily Telegraph
Gyenge a történelemoktatás színvonala és zsúfolt tanrend, így a gyerekek nehezen értik meg a múltat – figyelmeztetett a brit oktatásügyi hivatal.
Korábban
Az Ofsted (Office for Standards in Education, Children's Services and Skills) szerint a történelem „szenved” az általános iskolákban, mivel az oktatók tárgyi tudása elégtelen, s kevéssé aknázzák ki a történelemhez kapcsolódó tantárgyakban rejlő lehetőségeket, ráadásul a középiskolásokat a csökkentett óraszámból fakadó nehézségek is sújtják. A hivatal arra a megdöbbentő következtetésre jutott, hogy Nagy-Britannia az egyetlen olyan európai ország, ahol 13 éves korban megszűnik a kötelező történelemoktatás.
A vizsgálatot a londoni koalíció figyelmeztetése sürgette: a gyerekek ugyanis egyre nagyobb arányban viseltetnek teljes közönnyel a történelem iránt, az órák felületesen érintik VIII. Henriket és Hitlert, mielőtt végleg befejeznék a tantárgy oktatását. A kormány ezért most a Nemzeti Tanterv felülvizsgálatát tervezi, s ki szeretnék jelölni mindazon évszámot, történelmi alakot és eseményt, amelyet minden diáknak meg kell tanulnia.
„Nagyon aggasztó, hogy sok diák nem tudja a történelmet kronologikusan értelmezni, ezáltal nehézséggé válik az események összefüggésben való szemlélete is” – nyilatkozta Nick Gibb oktatásügyi miniszter. „Az is aggodalommal tölt el, hogy a középiskolákban a történelmet ki szeretnék szorítani a tantervekből, vagy egyszerűen általános humán tárgyakba olvasztanák. A tényeket, az évszámokat és a narrációt nem lehet külön-külön megtanulni. Ezek nélkül nem tudjuk összehasonlítani, interpretálni és értékelni múltat, így a mára nézve nem lehet érvényes következtetéseket levonni belőle” – tette hozzá.
A három évet átfogó History For All című projekt 166 általános és középiskolára terjedt ki. Az Ofsted szerint a történelemoktatás az általános iskolák háromnegyedében nevezhető jónak, de a „tanároknak nehézséget okoz a diákok számára a múltról készített mentális térkép létrehozása.” A riport egy olyan iskolát is megemlít, ahol a diákok a római és az egyiptomi korból egyből a Tudorokra, onnan pedig Viktória királynő idejére ugrottak. A helyzet nem sokkal jobb a középiskolákban, itt ugyanis minden ötödik intézményben a történelmet a földrajzzal összevonva, humán tudományként oktatják.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
16. Reformáció és katolikus megújulás
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Színlelt emberrablás mentette meg Luther életét a birodalmi átok kimondása után
- A leves, amely megállított egy háborút
- Saját pénzén, pápai elismerés nélkül alapította meg egyetemét Pázmány Péter
- A kapitalizmus fejlődéséhez is hozzájárultak Kálvin János tanai
- Luther Mártont majdnem agyonütötte egy villám, megfogadta, ha túléli, szerzetesnek áll
- Eleinte nem akart egyházszakadást, később már Antikrisztusnak nevezte a pápát Luther
- A társadalmi homogenizáció véres eszköze – így született az inkvizíció
- Angyalok vagy egy trágyadomb miatt élhették túl a zuhanást a prágai defenesztráció áldozatai?
- Csak híveket akartak toborozni az egyházak a boszorkányüldözéssel?
- A háborús károkat szenvedett Belgium nem volt jó választás az olimpia megszervezésére 12:20
- 12:20
- Egy étterem volt az amerikai feminista mozgalom első főhadiszállása 10:35
- A kételkedő zsűri előtt vágta földhöz Zsolnay Vilmos fia a mester porcelánját tegnap
- Magyar hősök nyomában Isztambulban és környékén tegnap
- Sikertelen irodalmi pálya után vált Viktória királynő kedvenc miniszterelnökévé Disraeli tegnap
- Furcsa testi elváltozásokat jósoltak a hosszútávfutás női képviselőinek tegnap
- Lenin születésnapjának évfordulójához időzítették a Szojuz–10 űrhajó első repülését tegnap