2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Megfejtették Lincoln halottaskocsijának titkát

2013. május 17. 09:45

1865 tavaszán vonat vitte két héten keresztül a meggyilkolt amerikai elnök, Abraham Lincoln tetemét Washingtonból az illinoisi Springfieldig, a tragikus sorsú politikus végső nyughelyéig. Az északi államokban milliók róhatták le kegyeletüket az Egyesült Államok 16. elnöke előtt, aki több mint 2000 kilométert tett meg utolsó útján. Az esemény hatalmas publicitást kapott országszerte, egy valami azonban nem derült ki a korabeli tudósításokból: a vonat színe. Ennek eredt nyomába a 2015 Lincoln Funeral Train és a tucsonyi Arizonai Egyetem vegyésze, Wayne Wesolowski.

Wesolowski és a Lincoln Train Project kapcsolata a kilencvenes évek közepére nyúlik vissza, mikor a neves vegyész a chicagói Benedictine University munkatársaként a projekt igazgatójaként dolgozott. A chicagói kezdeményezés tervei között egy vonatreplika is szerepel, amely mozgó kiállításként a merénylet 150. évfordulóján 2015-ben újra megtenné a több mint kétezer kilométeres utat.

Az eredeti vasúti kocsit ma már hiába keressük: a temetési „menet” után elárverezték, majd többször gazdát cserélt, míg 1911-ben le nem égett. A szerelvény – köszönhetően a korabeli alapos, mindenre kiterjedő tudósításoknak – paramétereit jól ismerjük, eredeti színét azonban homály fedi. Mivel se színes fotó, se litográfia vagy festmény nem készült róla, Wesolowski újságcikkekben és visszaemlékezésekben próbált választ találni a rejtélyre, de azok ugyanúgy hiányosak vagy ellentmondásosak voltak.

Néhány – jóval az amerikai polgárháború utáni időkből származó – tudósítás „csokoládébarnának” festi le a vasúti kocsit, míg mások a vörösbor színére emlékeznek. Mint arra Wesolowski rámutatott, a menet idején még nem léteztek csokoládészeletek, így a csokoládébarna szín a holland csokoládéra utalhatott, amely sokkal vörösebb volt, mint a ma ismert édesség színe.

Wesolowski végül rábukkant egy minnesotai férfire, akinek birtokában volt egy, az eredeti vasúti kocsiból származó ablakkeret-rész – talán az egyetlen olyan darab a világon, amelyik túlélte az 1911-es tűzvészt. A szakember kollégáival együtt mikroszkóp alá helyezte az ablakkeretet, lekaparta a festékmaradványokat és összehasonlította a korabeli festék-szabványokkal. Az alapos, de vesződséges munka végén sikerült megállapítani, hogy a halottas vasúti kocsi színe vöröses barna volt.

Érdekesség, hogy a szerelvény eredetileg Lincoln elnöki járművének készült, amely szerepet ma az Air Force One tölti be. A szerelvényt a U.S. Military Railroads gyártotta le és 1865 elején vehette birtokba Lincoln, aki már soha nem használhatta eredeti céljának megfelelően: első útja egyben az utolsó lett. A vonat 1865. április 21-én indult Washingtonból, s 12 város érintésével 12 nap után érkezett meg Springfieldbe; Lincolnt az Oak Ridge-i temetőben helyezték végső nyugalomra, igaz, hivatalosan erre csak 1901-ben, emlékművének befejezése után került sor.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár