Az 1930-as években „gyalogosfogóval” próbálták meg csökkenteni a halálos baleseteket
2017. június 26. 13:08
Amióta Bridget Driscoll londoni gyalogos 1896-ban elsőként szenvedett halálos közlekedési balesetet egy automobillal történő ütközés következtében, a különféle autóipari és egyéb vállalatok szakemberei azon kezdtek el gondolkodni, miként lehetne csökkenteni a halálos balesetek kockázatát. Számos, forradalminak végül távolról sem nevezhető találmány után a britek az 1930-as évek elején jutottak el az akkoriban üdvös megoldás tekintett, kissé bizarrnak tűnő „gyalogosfogóig”.
Korábban
A találmány lényege abban állt, hogy az automobil elejére egyfajta, kipárnázott kanálra emlékeztető szerkezetet szereltek, amely időben történő gombnyomásra kinyílt, és egyszerűen felkapta (felkanalazta) a járókelőt. A Modern Mechanix című brit lap címoldalán diadalittasan jelentette be 1931 márciusában, hogy „Ez a biztonsági eszköz egyszerűen felsepri az elütött járókelőt”. Majd kifejti, szó szerint kell érteni a söprést, amely „megmenti az elütött járókelőt, hogy a kerekek alá kerülve biztos halált haljon”. A hatékonyságát tekintve már akkor is sokak által megkérdőjelezett eszközzel a feltalálók többek között a gazdasági világválság egyre csökkenő automobil-eladási statisztikáin is kívántak javítani.
Habár többféle változat is készült belőle, általában az autó elülső lökhárítójára szerelték fel, a sofőrnek egy kar meghúzásával kellett aktiválnia, aminek hatására a hókotró kotrójára emlékeztető kanál kinyílt, és megakadályozta, hogy a – felvétel által szabálytalanul közlekedőnek nevezett – járókelő a kocsi kerekei alá kerüljön, valamint biztosította, hogy puhával ütközzön, ne a kemény, fémes részekkel.
A „gyalogosfogónak” természetesen számos hátránya is volt: ha az automobil túl gyorsan ment, vagy ha a sofőr nem húzta meg időben a kart, a járókelő igen nagy bajba került. Továbbá az is egy ésszerű felvetés, hogy a volánnál ülő miért nem egyből a fékpedálra lép, ahelyett, hogy beüzemelje az egyébként nem túl gyorsan kinyíló szerkezetet.
Az 1931-es találmány előtt egyébként az egyik leghíresebb, bár nem túl praktikusnak minősülő, 1927-es „gyalogosfogó” nem bíbelődött a szerkezet kinyitásával, a motorháztető elejére egyszerűen egy „puha padot” eszkábáltak, amely felkapta az úton gyanútlan átkelő járókelőt.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Ókor
- Alig volt olyan időszak az Akropolisz történetében, amikor nem fenyegette pusztulás
- A trójai háború által ihletett lelet került a felszínre Pompejiben
- Végigkísérte az emberiség történelmét a trepanáció gyakorlata
- Alkoholmérgezés, trágya és akit a nők szó szerint széttéptek: letaglózó halálesetek az ókorból
- Nagy Sándor hadjárata nyitotta meg az utat a hellenizmusnak Indiában
- Hatalmi kérdéssé váltak a gladiátorjátékok a Római Birodalomban
- Eltörölte az utókor Ehnaton vallási forradalmát
- Hét híres dadogó, akik befolyásolták a történelem menetét
- Árulók árnyékában: Julius Caesar valódi merénylői
- A háborús károkat szenvedett Belgium nem volt jó választás az olimpia megszervezésére 12:20
- 12:20
- Egy étterem volt az amerikai feminista mozgalom első főhadiszállása 10:35
- A kételkedő zsűri előtt vágta földhöz Zsolnay Vilmos fia a mester porcelánját tegnap
- Magyar hősök nyomában Isztambulban és környékén tegnap
- Sikertelen irodalmi pálya után vált Viktória királynő kedvenc miniszterelnökévé Disraeli tegnap
- Furcsa testi elváltozásokat jósoltak a hosszútávfutás női képviselőinek tegnap
- Lenin születésnapjának évfordulójához időzítették a Szojuz–10 űrhajó első repülését tegnap