Leégett a legrégibb magyar gőzhajó
2009. május 8. 13:35 MTI
Nem zárható ki, hogy gyújtogatás miatt égett le a Balaton első csavargőzös hajója - közölte a Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság.
Korábban
A tűzoltókat csütörtökön hat óra után riasztották a balatonboglári kikötőben elhagyatottan álló hajóhoz, amely a kiérkezésükkor már teljes terjedelmében lángolt. A 137 éves, Irma nevű műemlékhajó teljesen kiégett.
A Balatonon közlekedő első, kezdetben a tó nevét viselő, valamivel több mint 30 méter hosszú és közel öt méter széles csavargőzös 1872-ben a Zala-Somogyi Gőzhajó Társulat megrendelésére készült az újpesti hajógyárban. A legföljebb félszáz utas szállítására alkalmas, 100 lóerős jármű éveken át, óránként 10-12 kilométeres sebességgel szelte a habokat a Révfülöp-Boglár-Szepezd útvonalon. A társaság 1876-ban csődbe ment, és a gőzös a Dunára került.
Többszöri átépítés, tulajdonos- és névváltoztatás - Alexandra, Mohács, Irma, FK-312 -, valamint felújítás után 1978-ban, több mint 100 évi szolgálat után leselejtezték, és 1981-ben visszakerült a Balatonra. Azóta a balatonboglári kikötőben vesztegelt, ahol sokáig vendéglátóhelyként üzemelt nyaranta. Néhány éve azonban kihasználatlanul állt, időközben szinte minden mozgatható alkatrészt elloptak róla. Azt a hajócsavart is, amellyel elsőséget vívott ki magának a balatoni hajók sorában.
Képek a hajóról
A hajó részletes története
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. A középkori város és a céhes ipar
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Valóban nem ittak vizet a középkorban?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Tengerbiológusként teljesedett ki a háború után Hirohito császár tegnap
- Csak az anyasággal válhattak szabad nőkké a szultán ágyasai tegnap
- Magyar protestánsokat is mentett a holland tengernagy, Michiel de Ruyter tegnap
- Nemcsak prédikált, a pestisben szenvedőket is gyógyította Sziénai Szent Katalin tegnap
- A főapátságot felvirágoztató Uros 800 éves pecsétjét is megtekinthetjük tegnap
- Gyakran merített ihletet gyilkossági ügyekből a thriller mestere, Alfred Hitchcock tegnap
- Traktor alkatrészek miatt veszett össze Lamborghini Ferrarival 2024.04.28.
- Eiffel vállalata tervezte a szegedi Tisza-hidat a nagy árvíz után 2024.04.28.