Megérzéseire hallgatott a minószi hajótörések kutatónője
2010. január 13. 09:06
Kréta évszázadok óta a régészek egyik paradicsoma. A helyi hajózás ókori történetéről azonban egész addig igen keveset tudtak, amíg egy régésznő megérzéseire hallgatva fel nem tárt egy különleges roncsot.
Korábban
Görögország legnagyobb szigete a bronzkorban a minósziak földje volt: a nép első királyáról, Minószról, a „tengerek mesteréről” kapta a nevét, hiszen Thuküdidész szerint ő alapította meg az első tengerparti államot. A minósziak messze földön híresek voltak a tengeri bátorságukról, melynek köszönhetően kereskedelmi kapcsolatot alakítottak ki Egyiptommal, Anatóliával és a levantei régióval.
A minószi pecsétek és freskók igen gazdagok hajóábrázolásokban, emellett elég részletesek is ahhoz, hogy megmutassák, mennyire lenyűgözők voltak vízi járműveik. A hajók általában mindkét oldalon 15 evezővel és körülbelül egy 15 méter magas, négyzet alakú vitorlával rendelkeztek. A történészek azonban egész addig nem tudtak sokkal többet a minósziak tengeri utazásairól, amíg Elpida Hadjidaki, görög régésznő fel nem fedezte az egyik minószi hajótörés helyszínét.
Hadjidaki, Kréta szigetének Hania nevű városába született és nőtt fel. Szenvedélyes búvár és történész. 2003-ban az Égei Régió Történelem Előtti Intézetétől kapott támogatást, hogy Kréta partvidéke mentén minószi hajóroncsok után kutasson. Csapatával hajóra szállt, és egy hónapon keresztül vizsgálták át a sziget partjait. A kutatás utolsó előtti napján Hadjidaki úgy döntött, megszabadul a technológiától és inkább az ösztöneire hallgat.
Tudta ugyanis, hogy 1975-ben Jacques Cousteau egy csoportot hozott a kicsi Pszíra szigethez, ahol egy bronzkori kikötő található. A Krétától körülbelül 2,5 kilométerre, észak-keleti irányba fekvő földdarabon Cousteau minószi agyagedényeket talált a víz mélyén, és felvetette, hogy ezek talán egy hajótörésből származhatnak.
Hadjidaki és csapata irányba vette azt a környéket, ahol Cousteau is járt. "Gondoltam, lemegyek és ellenőrzöm magam is" – emlékezik a régésznő, "de nem oda, ahol Jacques Cousteau is merült, hanem sokkal mélyebbre.” A megérzés meghozta a várt sikert: Hadjidaki 40 méter mélyen minószi kerámiákat talált, amik talán akkor szóródtak szét, amikor az olajat és a bort szállító hajók elsüllyedtek, valamikor i.e. 1800 és 1675 között.
A kutatásnak köszönhetően azóta több hasonló roncsot is találtak, és ezáltal egyre többet tudunk az egykori hajózásról, ám egyben egyre több kérdésünk is akad azzal kapcsolatban.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Énekléssel és olvasással oldotta fel gyermekkori traumáit Őze Lajos 15:05
- Az őslakosok iránti meg nem értés okozta Magellán vesztét 12:20
- Már temetésén követelték II. János Pál szentté avatását a hívek 10:35
- Halála után évekig rebesgették Lincoln gyilkosáról, hogy még mindig életben van tegnap
- A Loire-t hozta el az Alföldre a tiszadobi Andrássy-kastély tegnap
- Marcus Aurelius halálával a „jó császárok kora" is véget ért a Római Birodalomban tegnap
- Porig égett a történelem első terrorbombázásában Guernica tegnap
- A Képes Krónika díszmásolatát kapta ajándékba Ferenc pápa tegnap