Négy krajcárért utaztak a Siklón a budaiak
2010. március 2. 12:30 MTI
Korábban
Húsz éve biztonságban
Az újjáépítést csak 1984-ben kezdték meg, az ünnepélyes avatásra 1986. június 4-én került sor. A 18 millió forintért újra felépített pályát és közlekedési eszközt egy nappal később, június 5-én helyezték üzembe. A Siklót ma 54 kW-os villanymotor hajtja, az indítás és a leállítás is automatikus. A 2,9 méter átmérőjű hajtókerékkel, 29 mm-es drótkötéllel működő vonóberendezés most a felső állomásra került. A pálya 101 méter hosszú, a szintkülönbség 50,5 méter, a pálya 30 fokos. A 3 nyolcszemélyes (összesen 24 fő szállítására alkalmas), az eredetiek pontos másaként, lépcsősen kialakított kocsi normál, 1435 mm nyomszélességű pályán, ragasztott síneken fut, az üzemeltetést 4 fő látja el. A legnagyobb sebesség: 10,8 kilométer/óra, a menetidő: 43 másodperc.
A balesetek kiküszöbölésére automatikus biztonsági berendezés létesült, amely beavatkozik, ha a rendszer túllépi a megengedett sebességet. A kocsit húzó drótkötél régebben komoly ellensúlyt emelt fel, amely kötélszakadás esetén leesett, s kitolta a kocsik oldalán lévő megfogó karmokat, ezek a pálya két oldalán lévő gerendákba kapaszkodtak. A kötél elvágásával végzett kísérlet során a kocsi 0,53 m fékút után megállt. Ma a drótkötél rugót húz fel, szakadás esetén a síneket oldalról körülvevő fékpofák állítják meg a kocsit.
Az elpusztult állomások helyére új, korszerű, a környezetbe illő épületeket terveztek, és újjáépítették a pályát keresztező sétányok gyalogoshídjait is. A budavári Sikló a BKV egyetlen nyereséges üzeme, mivel manapság főleg idegenforgalmi célokat szolgál, így ára szabadon emelhető. 1986-ban, az első félévben 825 ezren utaztak rajta, később évente 600 ezer-egymillió utast szállított. A Sikló jelentős forgalmú időszakban folyamatosan, kis forgalom idején 10 percenként közlekedik, mindennap reggel fél 8-tól este 10 óráig. A kocsik neve Margit és Gellért. Évente kétszer, öt-öt napig tartják karban, kicserélik a fékpofákat, s ellenőrzik a kötél állapotát.
A budavári Sikló évente 600 ezer-egymillió utast szállít, a teljes árú jegy ára 840 forint.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
18. Az ENSZ és az Európai Unió
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- 1948 óta a „visszatérés joga” áll az izraeli-palesztin konfliktus középpontjában
- 26 éves az Európai Unió
- Tényleg nem tett meg mindent az ENSZ a magyar ügy érdekében 1956-ban
- Botrányok övezték az egyik legnagyobbb ENSZ-szervezet történetét
- A gázai lőporos hordó - az arab-izraeli konfliktus története
- 10 tény a ruandai népirtásról
- 60 éve lett vége a hidegháború legvéresebb konfliktusának
- Az ENSZ-re sózta London Palesztinát
- Viták a közös európai történelem kapcsán
- Szerelmes volt egy gyáros lányába, találmánya receptjét ezért csak potom pénzért adta el Irinyi János tegnap
- Semmiségnek vélte sebét a meglőtt Habsburg trónörökös, Ferenc Ferdinánd tegnap
- Politikai ellenfele volt az amerikaiak ellen harcoló nicaraguai Robin Hood gyilkosa tegnap
- Ingyen sör osztogatása miatt alakult ki tragédia II. Miklós koronázásán tegnap
- Festőként kezdte pályafutását a fényképezés egyik úttörője, Mathew Brady tegnap
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk 2024.05.17.
- Tiszavirág-életűnek bizonyult Norvégia első függetlensége 2024.05.17.
- A magyar történelemben Mária volt az első nő, akinek fejére került a Szent Korona 2024.05.17.