Száztíz éves a Tower Bridge
2004. június 28. 15:44
Száztíz éve, 1894. június 30-án avatták fel Londonban a város jelképévé vált Tower Bridge-t.
lehetett teljesíteni. A mozgató szerkezetet William Armstrong tervezte meg, egy felnyitás mindössze egy percig tartott. A billenő elemek ellensúlyait a pillérek rejtik.
A híd tornyai az alapoktól mérve közel 90 méteresek, a víz feletti részük 60 méter. Felületi díszítésük neogótikus stílusú, két gyaloghíd köti őket össze 43 méter magasban. E szintre liften vagy lépcsőn lehet feljutni, innen pompás kilátás nyílik a városra és a folyóra. A gyaloghidakat évtizedekig lezárva tartották, az öngyilkosok és a prostituáltak miatt, ma ismét végig lehet menni rajtuk. A parti építmények is várszerűek, nagy boltív alatt hajthatnak a járművek a hídra, a szélső nyílások háromcsuklós rácsos tartón függenek.
Építése előtt csak egyetlen híd állt a városban, a London Bridge, ma csak a belvárosban nyolc közúti átkelőhely található, s ez a Temze legalsó hídja Londonban. Az építés 1886-ban kezdődött, az alapkövet a walesi herceg, a későbbi VII. Edvárd rakta le, s ő is avatta fel nyolc évvel később. Az építés költsége 1,2 millió fontot tett ki, a hídba 12 ezer tonna acélt építettek be, s úgy méretezték, hogy a normális szélnyomás ötszörösének is ellent tudjon állni. Az egész szerkezetet többszörösen túlbiztosították.
A Tower Bridge a viktoriánus építészet és technológia mesterműve. A híd útpályája 10,5 méter, irányonkénti egy-egy sávján naponta összesen több mint 40 ezer gépkocsi halad át, a járdák 3,75 méter szélesek. A második világháborút szerencsésen átvészelte, noha egy bombázáskor a közelben lévő Tower középkori vára 15 találatot kapott.
Hidraulikus szerkezetét 1976-ig gőzgép mozgatta, akkor ezt villanymotorra cserélték. Régebben naponta többször felnyitották, de ma már a nagy tengerjáró hajók nem jönnek fel a londoni belvárosig, ezért csak ritkán, hetente kétszer látható nyitva. A híd egyben múzeum is, melyben évente félmillióan fordulnak meg. Az északi toronyban multimédiás kiállítás mutatja be az építkezést, az avatóünnepséget, a viktoriánus Londont és a billenőszerkezet működését.
Az 1940-es években felvetődött, hogy a híd gótikus öltözékét modern üvegburkolatra cseréljék, de ez szerencsére nem valósult meg. Bár ma nem így képzelünk el egy hidat - ennél az építménytípusnál a funkcionalizmus sokkal inkább elfogadott és igényelt, mint bármi másnál, s az öncélú díszítményeket zavaróaknak tartjuk - mégis, a sajátos, historizáló hangulatú Tower Bridge London részévé, a város és a viktoriánus kor szimbólumává vált. Meg kell említeni, hogy Vásárhelyi Pál 1838-ban hasonló szerkezetet javasolt a pesti Lánchíd helyére.
(MTI Panoráma - Fábri Ferenc, Sajtóadatbank)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tél
Múlt-kor magazin 2021
- A popzene és a politika az 1980-as és 1990-es években
- Holländer Margit lágerélményei
- Göring, az élvhajhász náci
- A középkori élet hét legkülönösebb veszélye
- A két Karátsonyi-kastély Beodrán
- A magyar könnyűzene az 1980-as években
- Az indián fogságnaplók üzenete
- Szendrey Júlia világai
- Vacsoraversenyek az 1930-as évek Budapestjén
- Marcus Aurelius halálával a „jó császárok kora" is véget ért a Római Birodalomban 18:05
- Porig égett a történelem első terrorbombázásában Guernica 16:05
- A Képes Krónika díszmásolatát kapta ajándékba Ferenc pápa 15:20
- Más programok mellett egy óriási sárkány legyőzésével köszöntik a tavaszt Óbudán 15:05
- Századokon átívelő grafikai kiállítás nyílt a Szépművészeti Múzeumban 13:20
- Egy valódi hajótörött ihlette a börtönt is megjárt Defoe Robinsonját 11:20
- A nemesek pártfogása járult hozzá a szabadkőművesség elterjedéséhez 09:05
- Kizárták a pártból az amerikaiakkal barátkozó szovjet katonákat tegnap