2024. tavasz különszám: Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Kiállítás a kozmetika kelet-európai nagyasszonyairól

2006. július 31. 11:00

Szépség - a nagy illúzió címmel rendezett páratlan kiállítást a budapesti Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár a kozmetikai és parfüm ipar három kelet-európai zsidó származású nagyasszonyáról Helena Rubinsteinről, Estée Lauderről és Judith Mullerről.

`Női magazinokat lapozgatva döbbentünk rá, hogy a napjaink nemzetközi kozmetikai és parfümiparának alapját  meghatározó három nagyasszonya azonos gyökerekkel rendelkezik, s sokban hasonlatos volt pályafutásuk is. Mindhárman Közép-Európából, igen szerény környezetből indultak, s hihetetlen szorgalommal, munkabírással, vasfegyelemmel jutottak a csúcsra` - mondta az MTI-nek Körmendi Gabriella, a kiállítás kurátora. `A szépség illúzió, s mégsem az` - mondta a címmel kapcsolatban   Körmendi Gabriella, amelyet a kurátor Judith Mullerrel közösen talált ki. A kiállítás nemcsak a szépségiparról, de a női önbecsülésről is szól, `arra szerettünk volna rávilágítani, hogy a nők törődjenek a külsejükkel, amennyiben módjuk van erre`.

Helena Rubinstein, Estée Lauder és Judith Muller pályafutását bemutató dokumentumok mellett a kiállításon régi kozmetikai felszerelések, gipsz- és termomaszkok, gépek láthatók. A tárlatot a Zsidó Múzeum gyűjteményéből összeválogatott régészeti leletek - ősi kozmetikai tégelyek egészítik ki. A szervezők az Iparművészeti Múzeumtól kölcsönözték a XX. századi parfümös üvegcséket, s a látogatók beleszagolhatnak a különböző kozmetikumok alapanyagaiba is. A tárlatot Diana Lerner újságíró nyitotta meg, aki személyesen ismerte a kozmetikai ipar mindhárom nagyasszonyát.

Rubinstein, Lauder és Müller

Helena Rubinstein a lengyelországi Krakkóban született.
18 éves korában a kifejezetten számára elkészített 12 tégely krémet elvitte Ausztráliába, ahol maga is gyógyhatású kozmetikai összetevőket és kenőcsöket vegyített, ami azonnal híressé tette. 1920-ban nyitotta meg első szépségszalonját Melbourne-ben, ezt követően Londonban, Párizsban, és New Yorkban, miközben folytatta termékei gyártását és értékesítését. Hamarosan Amerika egyik leggazdagabb asszonyává vált. Azt vallotta, hogy nincs csúnya nő, csak lusta, szépségdiétát tervezett, s eladóit kiképezte, hogy azok szépségápolási tanácsokkal láthassák el a vásárlókat. Elsőként akart luxuskozmetikumokat Izraelbe vinni, így hamarosan izraeli telepén gyártották, és onnan terjesztették a termékeit. 1953-ban megalapította a Helena Rubinstein Kortárs Művészetek Pavilonját Tel-Avivban, amely mára vezető kulturális intézménnyé vált. 1964-ben halt meg.

Estée Lauder New Yorkban, egy pozsonyi magyar zsidó bevándorló családjában született. 1946-ban férjével, Jospeh Lauderrel megalapították közös cégüket, mely luxusminőségű bőrápolókat, "make up-okat", illatokat gyártott, olyanokat, amelyek napjainkban is világszerte keresettek. Később megvásárolta a Clinique, Aramis, Donna Karan, Tommy Hilfiger, N.Y. Michael Kors, MAC, Tom Ford, és más márkanevek kereskedelmi jogait.

Judith Muller nagyon fiatalon kezdte kozmetikai pályafutását szülővárosában.  Később szüleivel Izraelbe emigrált, ahol megfogalmazódott benne a gondolat, hogy újra felfedezze a Biblia ősi titkait. Tanulmányait Párizsban folyatta, majd Izraelbe visszatérve azon dolgozott, hogy valóra váltsa álmait, és elkészítse az első nemzeti illatot: a Bat Sheba parfümöt és a King David Men's Cologne kölnit. Néhány éven belül termékeit, amelyek azóta világszerte ismertté váltak, már 16 országba exportálták. Alkotásai a kreativitás és csomagolás legmagasabb nemzetközi díjait nyerték el. Személyes tragédiák során elvesztette szeretett vállalatát, azóta parfüm-művészeti tárgyak készítésével foglalkozik,  amelyeket múzeumokban állítanak ki vagy aukciókon értékesítenek. Legutóbbi alkotása a magyar nemzeti illat, a Hungarian Rhapsody No.5.

A tárlat október 22-ig tekinthető meg a Magyar Zsidó Múzeumban (1075. Budapest, Dohány u.2.)

(Múlt-kor/MTI-Panoráma)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár