Teherautókra cserélik a tevéket a Szaharában
2006. november 21. 13:15
Timbuktuban teherutókra akarják cserélni a tevekaravánokat, amelyek évezredeken keresztül szállították az értékes árukat a Szaharán keresztül.
Korábban
A szaharai Taoudenni melletti bányáktól Timbuktuig vezető 600 kilométeres úton még ma is tevekaravánok szállítják a sót. A BBC riportere a helyszínen álmot keresve talált afrikai valóságot.
Novembertől februárig hetente legalább 50 tevéből álló karavánok indulnak el Timbuktuból a sóbányákhoz. Az út oda-vissza egy hónapig tart, visszafelé minden teve négy hatalmas sótömböt hoz, amit a Szahara `fehér aranyának` neveznek. Ezer évvel ezelőtt a Szahara sója szó szerint a súlyának megfelelő arannyal volt egyenértékű, ezért a ma Mali északi részén található Taoudenniben lévő sólelőhely meglehetősen értékes lehetett.
Ha minden jól megy, egy első osztályú sótömb 1,60 fontot (600 forintot) ér a bányánál, de Timbuktuban már ennek a négyszereséért el lehet adni. De nem mindig alakul minden úgy, ahogy kellene, mert néha elszökik egy teve, vagy rosszul teszik fel rá a rakományt, és a sótömb eltörik, ami az értékét jelentősen csökkenti. Ha az a sótömb törik szét, amit a bányász családjához kell szállítani, akkor a tevehajcsárok nem fizetnek kártérítést. A sót Timbuktuból hajón szállítják a Niger folyón Moptiba, ahol mór kereskedőkön keresztül kerül Nyugat-Afrika más területeire.
Eddig a bányászok kénytelenek voltak elfogadni ezt az igazságtalan gyakorlatot, de a teherautók sivatagi megjelenésével ma már van más választásuk is. A teve egy hónap alatt teszi meg az utat, a teherautóknak azonban ehhez csak egy hétre van szükségük. A bányászok szerint a teherautósofőrök ugyan kevesebbet fizetnek a sóért, de egyben és főleg készpénzben kifizetik az összeset, így a sérülés kockázatát átvállalják.
A tevék előnye a teherautókkal szemben továbbra is megmaradhat, ugyanis nincs szükségük drága üzemanyagra, így ha versenyre kerülne sor, akkor a hagyományos szállítási forma továbbra is fennmaradhat.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
5. Magyarország gazdasága a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- 1946 nyarára olyan értéktelenné vált a pengő, hogy az utcán hajították el a bankjegyeket
- 1956 miatt is késett a Borsodi Vegyi Kombinát elindulása
- Volt, aki féltette a túl sok szabadidőtől a népet a szabad szombatok bevezetésekor
- A rendszerváltoztatás belülről
- A haderő mellett a gazdaság fejlesztését is megcélozta a győri program
- Naponta nőttek tizenötszörösükre az árak a hiperinfláció idején
- Különösen kegyetlen körülmények között dolgoztatták a Hortobágyra kitelepítetteket
- Miért sikerült a lengyeleknek az, ami a magyaroknak nem?
- Nyolc áldozatot követelt a Kádár-korszak sikervállalatának építése
- Kizárólag saját tagállamain belül hajtott végre fegyveres akciót a Varsói Szerződés tegnap
- A kisebbségek kárára képzelte el Csehszlovákiát Beneš a második világháború után tegnap
- Számos alkalommal sebesült meg, de imádta a csatazajt Sir Adrian Carton de Wiart tegnap
- József Attila egykor betiltott kötete és Apponyi Albert emlékirata is kalapács alá került tegnap
- Megtalálták a veszprémi Szentháromság-szoborcsoport eredeti szobrait tegnap
- Sérült hangszalagja ellenére is dúskált a sikerben Frank Sinatra tegnap
- A Szondi-teszt megalkotásában is jelenetős szerepe volt Kozmutza Flórának tegnap
- Saját magáról mintázta Árpád vezért Feszty Árpád 2024.05.13.