2024. tavasz különszám: Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Ír múzeumba kerülhet a német tengeralattjáró

2007. augusztus 23. 10:00

Az észak-írországi Derry városának tanácsa az ír partoknál elsüllyedt német tengeralattjárók közül hozna felszínre egyet, amelyet egy most készülő, haditengerészeti múzeumban állítanák ki.

Az ír partoknál elsüllyedt 116 tengeralattjáró közül valószínűleg a legészakibb ír településtől, Malin Headtől 25 kilométerre északnyugatra elsüllyedt, mára korallokkal benőtt U-778 lesz a legesélyesebb a kiemelésre. Érdekes módon ez a tengeralattjáró közvetlenül a háború befejezése előtt épült meg, és szándékosan süllyesztették el, így teljesen érintetlenül nyugszik a víz alatt.

Az U-778-as

Geoff Millar, mélytengeri búvárszakértő a Guardian című brit lapnak elmondta, hogy jelenleg is merülési utasításokra várnak, hogy lefilmezhessék a hajót. Szerinte "a hajó nem süllyedt az iszapba, hanem a tengerfenéken ül". Így a mentésnél köteleket kell majd áthúzni alatta, és egy hatalmas, vízen úszó platform és nagyobb hajók segítségével kiemelhetik majd. Hasonló akcióra 1993-ban került sor, amikor Svédország és Dánia között az U-534-es tengeralattjárót hozták fel, majd azt később Birkenheadben állították ki.

Derryben ma már nem használják az egykori haditengerészeti kikötőt, így a városi tanács szeretné azt múzeummá alakítani, hogy azzal is a város világháborús múltjára emlékezzenek. A tanácsosok reményei szerint egy megmentett U-boat igen népszerű látványossággá válhatna.

A második világháború során Derry fő kikötőjében, Lisahallyben volt a brit tengerészeti őrjáratok és tengeralattjáró elhárító egységek parancsnoki központja. 1945. május 8-án itt adta meg magát a német flotta is. Alig pár hónappal később aztán a Deadlight hadművelettel a brit haditengerészet azt a feladatot kapta, hogy pusztítsák el a korábban elfogott német tengeralattjárókat, hogy azok soha többé ne veszélyeztethessék a nemzetközi hajóforgalmat. A hajókkal egyenként végeztek: a hadművelet 1945. november 25-én vette kezdetét, és 1946. február 12-éig tartott. Egyes tengeralattjárókat robbanó töltetekkel küldtek a tengerfenékre, míg másokat a brit hadsereg használt céltáblának egy szigorúan titkos rakétakísérletben.

A hajó felhozatalát a város korábbi polgármestere, Shaun Gallagher szorgalmazza, aki szerint korábban többször kérvényezték a hajók feletti jogot a dublini tengerészeti hatóságnál. "Jelenleg arra kaptunk engedélyt, hogy lefilmezzük, mi is van a tenger alatt. A tengeralattjárók jelenleg nemzetközi vizeken vannak, és mivel senki nem halt meg rajtuk, így nem tekinthetők háborús síroknak sem. A hajókról már az elsüllyedés előtt elvitték az Enigmákat, de még ma is igen sok értékes anyag található bennük" - mondta el a lapnak.

A város jelenleg a projekthez szükséges költségeket szeretné előteremteni, ám a munkálatok előtt - egy világháborús egyezménynek megfelelően - meg kell szerezni Oroszország és az Egyesült Államok beleegyezését is.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár