Konzervatív reklámügynökség segíti az angol Munkáspártot
2007. október 9. 11:00
A Saatchi & Saatchi céget alapító két bagdadi fivér jóformán ismeretlenül robbant be a reklámcégek világába, amikor zseniális kampányukkal hatalomra segítették Margaret Thatchert.
Korábban
Érthetően fogalmazták meg a célokat
Harminc évvel ezelőtt a Saatchi & Saatchi kitalálta a valószínűleg leghatásosabb politikai plakátot, amelyet valaha is készítettek, és ezzel sikerült történelmet írnia. A plakáton a munkanélküli segélyért sorban állók hosszú sora látható a következő felirattal: `Labour isn't working`, alatta pedig kisebb betűkkel ez áll: `Anglia jobban jár a torykkal.` A sikeres választási kampány megváltoztatta a politika irányát, Jim Callaghan akkori miniszterelnök pályáját, és elindította a 18 évig tartó ún. Thatcher-korszakot.
A Saatchi előtt a szigetországban nem volt példa arra, hogy egy angol politikai párt reklámügynökséget bízzon meg választási kampányának megtervezésével. A választási hirdetéseket, ha voltak egyáltalán ilyenek, lelkes támogatók ingyen készítették. Az Egyesült Államokban viszont már hagyománya volt a profik bevonásának: Johnson és Nixon választási kampánya során is alkalmaztak reklámszakembereket. Az angol választások előtt Thatcher meg volt győződve arról, hogy egy tehetséges és kreatív ügynökség új színt vihet a kampányba.
A világ egyik leghíresebb politikai plakátja |
A "Labour isn't working" plakátot nem Charles Saatchi írta, ahogy gyakran gondolják, hanem Andrew Rutherford, egy fiatal szövegíró, aki a későbbi WCRS ügynökséget alapította. Charles elvetette a szlogent, de Rutherford titokba belecsempészte a Margaret Thatcher számára összeállított anyagba. Az ügynökség szerint Thatcher nem volt könnyű eset, de amikor megmutatták neki a mondatot, egy darabig bámulta, majd így kiáltott fel: "Csodálatos!" A plakátot 1978 augusztusában kezdték terjeszteni, Jim Callaghan kormányválságának idején. A plakát hatalmas szenzációt keltett, a média első helyen foglalkozott vele, a kormány pedig dühösen tiltakozott ellene. Amikor a vita lezárulni látszott, Denis Healy pénzügyminiszter ismét felélesztette, mondván a plakáton látható munkanélküliek valójában a Saatchi alkalmazottai. A szeptemberi közvélemény-kutatások a toryk győzelmét vetítették előre, mire Callaghan úgy döntött, hogy elhalasztja a választásokat. Ez volt az angol politika történetének legnagyobb tévedése: 1979 tele ipari válságot hozott, márciusban Callaghantől megvonták a bizalmat az angol parlament alsóházában, új választást kellett kiírnia, amelyben Thatcher legyőzte. A többi már történelem. |
Az azonban igaz, hogy 1979-es miniszterelnöki kinevezése előtt Thatcher sohasem határozta meg egyértelműen a "thatcherizmus" fogalmát. A jelszavak a szabadság, választás, lehetőség és jólét voltak, valamint használtak olyan szlogeneket is, mint "csökkentsük a kormány korlátait". Senki sem foglalta össze azonban mindezt egy érthető megfogalmazásban. A Saatchi fivérek minden esetben egyszerű, logikus gondolatmenetre törekedtek a lehető legkevesebb szó felhasználásával: hat hónappal az első választás előtt Maurice Saatchi, a vállalkozás esze, megpróbálta egyetlen papírra felvázolni a projekthez kapott filozófia lényegét. Munkáját megmutatta Lord Thorneycroftnak, a párt elnökének, aki igen jónak találta a későbbi thatcherizmus lényegének összefoglalását, amely végül a három választási kampány alapjául is szolgált.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
4. A világgazdaság a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Tizenhatszor annyi követ használtak fel az Asszuáni-gáthoz, mint a Kheopsz-piramishoz
- Saját hatalmát és a Szovjetuniót is elsöpörték Gorbacsov reformjai
- Szaddám Huszein 1991-ben úgy gondolta, megnyerte a történelem első élőben közvetített háborúját
- Gyűlölte a Sebhelyesarcú gúnynevet Al Capone
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- A hadiipari korlátozásokból született az ikonikus olasz robogó, a Vespa
- Heves vitát váltott ki Potsdamban a háborús jóvátételek kérdése
- Keserédes „áldásként” formálta át Izlandot a második világháborús megszállás
- Kereskedelmi viszonyait fenntartva maradt semleges Svájc a második világháborúban
- A maffia információi segítették a szövetségeseket a szicíliai partraszállásnál 09:05
- Hiába szereztek fegyvereket, mégsem tudtak megszökni a rabok az Alcatrazból tegnap
- Több ezer harckocsit és repülőgépet vetettek be a szovjetek Berlin elfoglalásához tegnap
- Dél-Amerikába kalauzolja a látogatókat fotókiállításain a Néprajzi Múzeum tegnap
- A festészet mellett a háború művészete is foglalkoztatta Leonardo da Vincit tegnap
- Óriási reklámkampány készítette elő a millenniumi ünnepségeket tegnap
- Bemutatásakor megosztotta a közönséget a ma remekműnek tartott Figaro házassága 2024.05.01.
- Katonái tisztelték és szerették a szigorú, de megfontolt Wellingtont 2024.05.01.