A diákoknak joguk van megismerni a közelmúltat
2009. október 16. 13:43 MTI
A Történelemtanárok Egylete (TTE) kezdeményezi, hogy az oktatási kormányzat tegye hozzáférhetővé a rendszerváltás és a közelmúlt dokumentum és hanganyagának felhasználását a tanintézetek számára - közölte Miklósi László, a TTE elnöke.
Korábban
A fennállásának huszadik évfordulóját idén ünneplő szakmai szervezet vezetője hangsúlyozta: a diákok joga, hogy megismerhessék a közelmúltat is, ezért elengedhetetlen a Kádár-korszak és a rendszerváltás jelentőségének megfelelő tanítása az iskolákban.
Hozzátette: az intézményfenntartóknak törekedniük kell arra, hogy a fenntartásukban lévő közoktatási intézményekben megteremtődjenek a színvonalas, autonóm szakmai munka feltételei. "Ne engedjék a pártpolitikai hatások - ideértve a helyben preferált párt(ok) melletti vagy elleni meggyőzés, mozgósítás - megjelenését az iskolában, az oktatási-nevelési folyamatban" - olvasható a TTE ajánlásában.
A szervezet úgy ítéli meg, hangsúlyt kell fektetni a ki nem beszélt történelmi eseményekkel - például Trianon, Don-kanyar, holokauszt, 1956, rendszerváltás - való kritikus szembenézésre. Fontosnak tartják, hogy a tananyag tanításában az iskolákban ne kerüljék meg a kényes kérdéseket, ne álljanak meg 1956 elemzésénél, hanem jussanak el az 1989-90-es rendszerváltás összefüggéseinek és következményeinek vizsgálatáig. A jelenkor tanításánál törekedjenek a diákok személyes tapasztalatainak, valamint családjuk és lakóhelyük történetének feldolgozására.
Szükségesnek látják, hogy a tantervek és tankönyvek tananyagbeosztását igazítsák a diákok szükségleteihez és az érettségi követelményeihez, ennek érdekében a négyéves tananyagbeosztás korszakhatárait az OKM kerettantervében és a többi, érintett kerettantervben, valamint a tankönyvekben is felül kell vizsgálni.
Az oktatási kormányzattól azt kérik, hogy megfelelő tankönyvek és forráskiadványok (szöveg, hang-, kép- és filmanyagok) kiadásának támogatásával segítsék a szaktanárok munkáját, s tegyék hozzáférhetővé a rendszerváltás (és általában a közelmúlt) dokumentum- és dokumentumértékű játékfilmanyagának, hanganyagának felhasználását a tanintézetek számára.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
26. Nagyhatalmi konfliktusok 1618–1820 között
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- A legitimitás elvére épült a Napóleon legyőzése után Bécsben megszabott új európai rend
- A trónt is szeretői segítségével szerezte meg a kegyencek cárnője, Nagy Katalin
- Bár sokan a halálát kívánták, valószínűleg mégsem mérgezés lett Napóleon veszte
- Hogyan kerültek franciák vagy éppen magyarok az amerikai függetlenségi háború csatatereire?
- Ifjúkorában édesapja halálra ítélte Nagy Frigyest, helyette azonban legjobb barátját végezték ki
- Miért hisszük úgy, hogy Napóleon alacsony volt?
- Miért raboltatott el Napóleon két pápát is?
- Bekerítő manővere miatt fölényesen nyerte Napóleon a „három császár csatáját”
- Lépésről lépésre falták fel Lengyelországot szomszédai a kora újkorban
- A maffia információi segítették a szövetségeseket a szicíliai partraszállásnál 09:05
- Hiába szereztek fegyvereket, mégsem tudtak megszökni a rabok az Alcatrazból tegnap
- Több ezer harckocsit és repülőgépet vetettek be a szovjetek Berlin elfoglalásához tegnap
- Dél-Amerikába kalauzolja a látogatókat fotókiállításain a Néprajzi Múzeum tegnap
- A festészet mellett a háború művészete is foglalkoztatta Leonardo da Vincit tegnap
- Óriási reklámkampány készítette elő a millenniumi ünnepségeket tegnap
- Bemutatásakor megosztotta a közönséget a ma remekműnek tartott Figaro házassága 2024.05.01.
- Katonái tisztelték és szerették a szigorú, de megfontolt Wellingtont 2024.05.01.