Propagandacélból fotózták a krími háborút
2010. január 5. 11:07 Fekete István
A francia-orosz diplomáciai csörteként induló, majd egyre inkább európai háborúvá terebélyesedő, az oroszországi reformhullámot elindító krími háború (1853-56) volt az első olyan konfliktus, ahol már profi fotográfusok - köztük a kolozsvári születésű Szathmáry Pap Károly - járták a csatatereket.
Korábban
Az első háborús fotós nevét a múlt áthatolhatatlan homálya fedi, az ismeretlen amerikai művész 1847-ben a mexikói-amerikai háború során készítette híres dagerrotípiáit. Az első ismert hadszíntereken dolgozó fényképész Carol Popp de Szathmári volt, aki a krími háború alatt az olténiai és silistrai hadszíntereken készített képeket. Ez idő alatt körülbelül kétszáz fotót csinált, amelyet 1855-ben személyesen ajánlott fel III. Napóleon francia és Ferenc József osztrák császárnak, valamint Viktória királynőnek – ezekből a képekből azonban csak kilenc maradt fenn az utókorra.
Szathmáry Papp Károlyt sokan az első háborús fotósnak tartják, aki a krími háború előtt amatőr festőként és fotográfusként dolgozott bukaresti otthonában. Kezdetben az Oroszország és Törökország között kitört háború hadműveleteit fotózta, amely később a várva várt hírnevet is elhozta számára. Amikor a törökök elfoglalták Bukarestet, Szathmáry engedélyt kapott a török Omar pasa lefényképezésére, továbbá megörökíthette a tisztviselők és a táborok mindennapjait is, majd a Duna-medence háborús hadszíntereit fotózta végig. Szathmáry 1854-ben ment a Krímbe azzal a céllal, hogy megörökítse a konfliktust, a következő évben pedig már Párizsban állították ki a kétszáz darabból álló kollekcióját. A kortárs leírások szívesen hasonlították Fentonhoz Szathmáry munkásságát.
Habár a krími háborút képeivel egyértelműen Roger Fenton dominálta, a francia művész csak egy fotográfus volt a sok közül. A már említett Szathmáry Papp Károlyon kívül a francia Charles Langlois, George Shaw Lefevre, Léon-Eugene Mehedin, Pierre Lassimonne, Jean-Baptiste Durand-Brager, a német Friedrich Martens és brit James Robertson is gazdagította felvételével a fotótörténetet, sőt, állítólag maga Tolsztoj is készített képeket Szevasztopol ostromáról.
Roger Fenton Párizsban még festőként kereste a kenyerét, de egy a londoni Hyde Parkban rendezett fotókiállítás az ő életét is gyökeresen felforgatta. Miután visszatért a francia fővárosba, az akkori forradalmi technikai újdonság, a sokszorosíthatóságot biztosító negatív-pozitív eljárás, a kalotípia (más néven talbotípia) módszerét kezdte kitanulni.
A kiadó Thomas Agnew (Thomas Agnew & Sons) oldalán Fenton 1855-ben kerekedett fel, hogy aztán a forróság, a bordatörések és a kolera dacára is elkészítse a krími háborúról szóló 350 képét, amelyből 312-t hamarosan a londoni közönség csodálhat meg. A fotógráfus munkáját a LIFE magazin is nagyra értékelte, ugyanis a lap Fentonnak a krími háborúról szóló munkáit is beválasztotta a 2003-as "100 fotó, amely megváltoztatta a világot" című kiadványába.
A fotós Albert herceg unszolására érkezett a forrongó térségbe azzal a nem titkolt céllal, hogy megpróbálja népszerűsíteni a britek körében addig népszerűtlen háborút, s képeivel ellensúlyozza a The Times által szított háborúellenes propagandát. Fenton ezért tudatosan nem fényképezett halottakat, sérülteket és megcsonkított embereket sem. Szathmáryhoz hasonlóan ő is hatalmas felszereléssel érkezett, egy borkereskedőtől vett kocsiból pedig kialakította a sötét szobát is.
A londoni kormány patronálta misszió nehézségeit egy segítő felbérelésével próbálta enyhíteni, de Feltont óriási felszerelése korlátozta munkájában, ráadásul a kor akkori technikai színvonala nem tette lehetővé a mozgó tárgyak lencsevégre kapását. A fotográfus ezért rendszerint brit katonák tábori életét fotózta, továbbá rengeteg tájképet is készített. Fenton Szevasztopol elestéről már csak az újságokból értesülhetett, a 349 napi ostrom után 1855. szeptember 8-án kapituláló várost pedig már James Robertson örökítette meg.
Források:
Mitchel P. Roth: Historical dictionary of war journalism
John Hannavy: Encyclopedia of nineteenth-century photography
Roger Fenton Crimean War Photographs
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Az ókori Athén
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Milyen lehetett evezni egy ókori görög hadihajón?
- A varázsitaloktól a tömegpusztító fegyverekig: hat kevéssé ismert tény az ókori görögökről
- A külóni vérbűnhöz is köze lehet az Athénban feltárt rejtélyes tömegsírnak
- Korsóban eltemetett gyermekek, hátrabilincselt kezű csontvázak – az ókori Athén titkai
- Erósz játszmái – házasélet és szexualitás az ókori Görögországban
- Több millió ezüstérmét tárolhattak a Parthenón tetőterében
- Az ebola már az ókori Athénban is felütötte a fejét?
- George Clooney felesége segíti Athént az Elgin-márványok ügyében
- A bódult Periklész ihatott az Athénban talált kupából
- Kizárólag saját tagállamain belül hajtott végre fegyveres akciót a Varsói Szerződés tegnap
- A kisebbségek kárára képzelte el Csehszlovákiát Beneš a második világháború után tegnap
- Számos alkalommal sebesült meg, de imádta a csatazajt Sir Adrian Carton de Wiart tegnap
- József Attila egykor betiltott kötete és Apponyi Albert emlékirata is kalapács alá került tegnap
- Megtalálták a veszprémi Szentháromság-szoborcsoport eredeti szobrait tegnap
- Sérült hangszalagja ellenére is dúskált a sikerben Frank Sinatra tegnap
- A Szondi-teszt megalkotásában is jelenetős szerepe volt Kozmutza Flórának tegnap
- Saját magáról mintázta Árpád vezért Feszty Árpád 2024.05.13.