Megjelent a Múlt-kor magazin téli száma
2010. december 3. 12:20
Az első magyar repülőnő gyerekkorától a magasba vágyott, az 1956-os gépeltérítés már előrevetítette a forradalmat, a szovjet légierő hazai jelenlétének pedig a mai napig vannak ismeretlen fejezetei. Többek közt ezek fémjelzik a magyar repülés 100 évét - mutatjuk be a Múlt-kor történelmi magazin legújabb, már kapható számában. Az ünnepek közeledte alkalmával különleges karácsonyi csomagot is készítettünk.
Korábban
A téli számban bemutatjuk Prodam Guidót, aki nem csak gyógyszerészként, de repülőgép-tervezőként is ismert volt. Rákosmezőn tesztelte saját gyártású repülőgépeit, a próbák során több alkalommal szenvedett balesetet. Az első világháborúban gépén találat érte, ő súlyos balesetet szenvedett. A magyar sajtó ekkor közölte halálhírét, ám tévesen.
Magazinunkban fény derül az első magyar pilótanő, Steinschneider Lilly életének titkaira is, aki az aviatika szerelmes volt kislány kora óta. Korán elhatározta: ha törik, ha szakad, belőle pilóta lesz. Első lépésként megtanult autót vezetni, ekkor húsz éves volt. Lilly hamarosan újabb meglepetéssel állt elő otthon: 6000 koronát kért apjától pilótatanfolyamra. A szülők eleinte hallani sem akartak erről az őrült vállalkozásról, Lilly azonban nem tágított.
1956. július 13-án szállt fel az a bizonyos Budapest-Szombathelyi járat, amely végül a németországi Ingolstadtban ért földet. Ez volt az évszázad legnagyobb és leghíresebb magyar gépeltérítése. Az amerikai titkosszolgálat a landolást követően egyből megjelent a repülőtéren, hogy kihallgassa a politikai menedékjogot kérő magyarokat, a hazakívánkozóknak pedig megszervezze a visszautat.
Az 1981. október 21-én Prágában katasztrófát szenvedett Malév-gép törzse kettétört, de csodával határos módon mindenki életben maradt. Farkas Lajos, a járat fedélzeti mérnöke, és Szakali Petra, a gép légiutas-kísérője huszonkilenc év után megszólaltak és elmesélték nekünk, hogy mi is történt velük.
A szovjet légierő 46 évig része volt országunk történelmének, de a nagyközönség csak keveset tud erről az időszakról. A légierő 1944 októberében foglalta el első tábori repülőterét hazánkban, az utolsó csoport 1990-ben távozott. Tevékenységükről a Múlt-kor téli száma részletesen beszámol, ahogy a lapban Császár Böbe, a Malév 50. sikerrel végzett légiutas-kísérője a mai napig tartó szenvedéllyel mesélt nekünk hivatásáról. Nyugdíjazásáig több mint 27 ezer órát töltött a levegőben. Teljesítményével világcsúcsot állított fel.
A téli szám egyik átfogó rovata a „Magyar repülés fekete krónikája” címet kapta. A súlyosabb baleseteket egybegyűjtő összeállításunk a katasztrófák áldozatául esett repülősöknek állít emléket.
A friss számában bemutatjuk többek között Kuropati, a sztálini titkos terror tömegsírjainak bizalmas történetét, a Duska család megható, első világháborús küldetését valamint Dr. Novák Emil, egy kalocsai körorvos don-kanyari kalandjait is. Az utóbbi hagymával fertőtlenített, vésővel operált és deszkából készített magának csellót a fronton. „Rendszerváltó” rovatunk az első költségvetés kulisszatitkait ismerteti, az élen Rabár Ferenc pénzügyminiszterrel. Kitekintő rovatunk a szoptatás kultúrtörténetét, a pulyka európai meghonosodását és a középkori elme különleges világát dolgozza fel. A magazin szerkesztői Oborni Teréz történésszel készítettek interjút, – aki Erdély története könyveket csempészett – hogy eddig ismeretlen oldaláról mutassák be az olvasóknak és a szakmának.
A képzőművészet kedvelőinek is akad érdekesség bőven: mesés örmény kolostorok nyomába eredtünk. Annak is utána jártunk: ma vajon nyitva van-e Isten szeme, a fogadó ahol Kossuthot letartóztatták. A budai villában a sörgyáros Haggenmacher család egyik tagja öngyilkos lett; később gyermekotthonná változott a csodaszép épület.
Az ünnepek közeledte alkalmából a Múlt-kor szerkesztősége különleges karácsonyi csomagot készített az első évfolyam lapszámaiból. A csomag most kedvezményes áron (4900 Forint) vásárolható meg a nagyobb hírlapárusoknál, vagy az alábbi elérhetőségeken: [email protected] , +36/706147677.
A Múlt-kor történelmi magazin jóvoltából az ajánlott múzeumok továbbra is egyedülálló módon járhatók be: 8 intézményben 2 fő 1 jegy áráért látogathatja a kiállításokat.
Még több részlet, megrendelés, előfizetés a magazin oldalán
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
3. Az ipari forradalom
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Ausztál kőművesekre, sztrájkok áldozataira és Szent Józsefre emlékezünk május 1-jén
- A bálnavadászat brutális gyakorlata olajozta be az ipari forradalom fogaskerekeit
- Az ipari forradalom szennyezésének legkorábbi nyomait mutatták ki a Himalája gleccserében
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- Száz évre romba dőlt a kínai gazdaság, miután a britek megszerezték a tea titkát
- Egy chicagói sztrájk halálos áldozatainak emléknapja volt eredetileg május 1.
- Gőzerővel indította el az ipari forradalmat James Watt találmánya
- Meglepő vége lett a ló és a gőzmozdony versenyének 1830-ban
- Mi volt az angol ludditák igazi célja a géprombolással?
- Nemcsak prédikált, a pestisben szenvedőket is gyógyította Sziénai Szent Katalin 14:20
- A főapátságot felvirágoztató Uros 800 éves pecsétjét is megtekinthetjük 11:20
- Gyakran merített ihletet gyilkossági ügyekből a thriller mestere, Alfred Hitchcock 08:20
- Traktor alkatrészek miatt veszett össze Lamborghini Ferrarival tegnap
- Eiffel vállalata tervezte a szegedi Tisza-hidat a nagy árvíz után tegnap
- A detektívek soha nem hagyták abba a nyomozást Butch Cassidy és bűntársa után tegnap
- Árulás és részegség miatt bukott el az amerikaiak támadása az angol kikötő ellen tegnap
- Órákon keresztül „hallgatta ki” egy lázadó fejét Haiti diktátora tegnap