Amundsen hajóját követeli Norvégia
2011. augusztus 24. 13:24 Discovery News
Norvég üzletemberek szállítanák haza a nemzeti hősnek számító Amundsen hajójának roncsát Kanadából. A grandiózus tervet mind az ICOMOS, mind a helyi lakosok ellenzik.
Korábban
Nyolcvan évvel elsüllyedése után hazatérhet Amundsen hajója, a Maud. A kanadai Nunavut lakói viszont ellenzik a közeli Cambridge-öböl mélyén pihenő történelmi ereklye elszállítását, mert a roncs turisztikai bevételt jelent a település számára, ugyanis a hajótest egy része szabad szemmel is látható.
A szokatlan akciót finanszírozó Espen Tandberg és testvérei tervei szerint a roncsot ballonokkal emelnék ki, majd egy bárkára helyezve hétezer kilométeren keresztül úsztatnák vissza annak "szülőhelyéig", a norvégiai Askerig, ahonnan 1917-ben kifutott. Végül egy múzeumba kerülnének a maradványok.
A történelmi örökségüket és a térség turizmusát féltő lakosokat azonban az UNESCO műemlékvédelmi szervezete, az ICOMOS is támogatja, amely ellenzi a roncs elszállítását. Susan Barr, az ICOMOS illetékes bizottsága részéről közölte: a Maud fedélzetén tett expedíció nem tartozott Amundsen dicsőséges vállalkozásai közé, valamint a norvég felfedező két másik- fontosabb utak során használt- hajója, a Gjøa és a Fram egy oslói múzeumban van.
Amundsen volt az első európai, aki rövidebb kereskedelmi útvonalat keresve áthajózott az Északnyugati átjárón 1906-ban, valamint ő hódította meg a Déli sarkot is 1911-ben. 1918 és 1920 közt a Maud fedélzetén másodszor is megpróbált áthajózni az átjárón, viszont ekkor már nem járt sikerrel. A hajót eladták a Hudson Bay Társaságnak; az új tulajdonosok Baymaud névre keresztelték azt, és 1930-ban bekövetkezett süllyedéséig úszó raktárként valamint a térség első rádióadója központjaként hasznosítottak.
Az askeri tanács később alig egy dollárért megvásárolta a roncsot és kiviteli engedélyt is szerzett hozzá 1990-ben, amely már elévült, viszont megújításáért harcba szállnak a Maudot hazaváró norvég befektetők.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
4. A világgazdaság a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Tizenhatszor annyi követ használtak fel az Asszuáni-gáthoz, mint a Kheopsz-piramishoz
- Saját hatalmát és a Szovjetuniót is elsöpörték Gorbacsov reformjai
- Szaddám Huszein 1991-ben úgy gondolta, megnyerte a történelem első élőben közvetített háborúját
- Gyűlölte a Sebhelyesarcú gúnynevet Al Capone
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- A hadiipari korlátozásokból született az ikonikus olasz robogó, a Vespa
- Heves vitát váltott ki Potsdamban a háborús jóvátételek kérdése
- Keserédes „áldásként” formálta át Izlandot a második világháborús megszállás
- Kereskedelmi viszonyait fenntartva maradt semleges Svájc a második világháborúban
- A befagyott orosz pokolban elolvadt Napóleon Grande Armée-ja 09:50
- Boleyn Anna sem tudott fiút adni a királynak, és ez pecsételte meg sorsát 09:06
- Szerelmes volt egy gyáros lányába, találmánya receptjét ezért csak potom pénzért adta el Irinyi János tegnap
- Semmiségnek vélte sebét a meglőtt Habsburg trónörökös, Ferenc Ferdinánd tegnap
- Politikai ellenfele volt az amerikaiak ellen harcoló nicaraguai Robin Hood gyilkosa tegnap
- Ingyen sör osztogatása miatt alakult ki tragédia II. Miklós koronázásán tegnap
- Festőként kezdte pályafutását a fényképezés egyik úttörője, Mathew Brady tegnap
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk 2024.05.17.