Újjáépítik a 17. századi francia hajóroncsot
2012. augusztus 17. 08:54
Egy 17. századi, a Mexikói-öbölben elsüllyedt francia felfedező hajót készülnek újjáépíténi, miután a fagyasztva szárítás technikával konzerválják, ami a hajó méretét tekintve egyedülálló vállalkozás. A hajót jövőre állítanák ki.
Korábban
Mínusz hatvan fokban, fagyasztásos technikával szárítják ki a La Belle tölgyfa és erdei fenyő gerendáit, amelyek 300 év nedvességét szívták magukba. A College Stationtől néhány kilométerre északnyugatra található Bryan Air Force bázison egy 12 méter hosszú és 2,5 méter széles gépbe helyezik a roncsot – ez egyébként a legnagyobb ilyen szerkezet, amit régészeti célra használnak.
A kutatók később újjáépítik a 16 méter hosszú roncsot, amely ha elkészül, az austini Bob Bullock Texas State History Museum egyik központi darabja lesz.
A hajót 1684-ben építették, s két évre rá süllyedt el a Matagorda-öbölben Galveston és Corpus Christi között. A kapitány, Rene-Robert Cavelier Sieur de La Salle abban a reményben fogott kormányt, hogy Texast Franciaország számára fogja gyarmatosítani.
„Amikor a La Belle elsüllyedt, az megpecsételte La Salle kolóniájának sorsát, s megnyitotta az ajtót a spanyoloknak, hogy elfoglalják Texast” – fejtette ki Jim Bruseth, a hajóroncs újjáépítését végző Texas Historical Commission vezetője.
A Texas Historical Commission több mint tíz évig kutatta a roncsot, mire 1995-ben, közel négyméteres mélységben megtalálta. Miután a vizet kiszivattyúzták, két méter vastagságú iszapréteget takarítottak el, hogy kiemeljék a Mexikói-öbölből a szinte teljesen ép hajót, amely mellett 700 ezer tárgy: ágyúk, lőszerek, kardok és tükrök kerültek elő. A régészek találtak egy komplett csontvázat is, de nem tudni, hogy az egy matróz vagy a fedélzeten tartózkodó negyven telepes egyike volt.
A roncsot átszállították a Texas A&M laboratóriumába, ahol fagyasztva szárításos technikát alkalmaztak rajta. A liofilezés, más néven liofilizálás vagy fagyasztva szárítás tartósításra szolgáló víztelenítés. Az eljárás során először megfagyasztják a víztelenítendő anyagot, majd vákuumot idéznek elő, így szakítják ki a vízmolekulákat a jégkristályból. A hajótestet szétszedték, a gerendákat a faanyag szerint osztályozták és szkennelték, hogy később pontosan össze lehessen rakni a háromárbocost.
Hasonló konzerválási technikát terveztek az egyik 2002-ben, Newportban (Wales) felfedezett középkori hajó esetében is, amely kétszer akkora, mint a La Belle. A francia felfedező hajó összeszerelésére várhatóan a jövő év végén, a Bullock Museumban fog sor kerülni.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
ősz
Múlt-kor magazin 2015
- Amikor a „kis munka” 33 hónapot jelentett - ondi kényszermunkások a Szovjetunióban
- Megaláztatás Szibériában - magyar nők a Gulágon
- Magyar sorsok a Gulágon: megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Ondi kényszermunkások a Szovjetunióban
- A támogatott, a tűrt és a tiltakozó Lengyel József
- Rudolf, a trónörökös halála
- A csalogány és a csalogányvadászok
- Marie Curie és a „rádiumlányok”
- Kivégzésük előtt mondták
- Szerelmes volt egy gyáros lányába, találmánya receptjét ezért csak potom pénzért adta el Irinyi János tegnap
- Semmiségnek vélte sebét a meglőtt Habsburg trónörökös, Ferenc Ferdinánd tegnap
- Politikai ellenfele volt az amerikaiak ellen harcoló nicaraguai Robin Hood gyilkosa tegnap
- Ingyen sör osztogatása miatt alakult ki tragédia II. Miklós koronázásán tegnap
- Festőként kezdte pályafutását a fényképezés egyik úttörője, Mathew Brady tegnap
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk 2024.05.17.
- Tiszavirág-életűnek bizonyult Norvégia első függetlensége 2024.05.17.
- A magyar történelemben Mária volt az első nő, akinek fejére került a Szent Korona 2024.05.17.