Miért nem tűnnek el az Antarktisznál elsüllyedt fahajók?
2013. augusztus 16. 12:25
Kutatók a Déli-sarkvidéken arra a kérdésre keresték a választ, hogy az Antarktiszon elsüllyedt fából készült hajókat mennyire viseli meg a jeges vízben töltött idő. A tudósok rámutattak, hogy a famentes övezetnek számító Antarktiszon értelemszerűen a hajószerkezeteket pusztító férgek is "hiánycikknek" minősülnek.
Korábban
Bárhol máshol a világon a puhatestű lények viszonylag gyorsan felfalják a tengerbe került fából készült anyagokat. Azonban Adrian Glover, a londoni Természettudományi Múzeum biológusa szerint a Déli-sark körül futó áramlatoknak köszönhetően a déli kontinens környékén nem élnek ilyen férgek.
Ez pedig azt jelenti, hogy a régi, fából készült roncsok, mint például Ernest Shackleton hajója, a tölgyből és fenyőből épített Endurance, amely 1915-ben a jég fogságába esett, majd összetört és elsüllyedt, minden bizonnyal igencsak szép állapotban lehetnek. „Mindez a hideg antarktiszi mélytengerben lévő alacsony mikrobiológiai degradációnak köszönhető” – mondta el a kutató a BBC-nek. „A történészek és régészek egyik régi álma, hogy megtalálják a felfedező hajóját” – tette hozzá.
Glover nemzetközi kutatócsapata a héten tette közzé kutatásának eredményeit; munkájuk során a déli kontinensen mintát vettek bálnacsontokból és fából készült anyagokból, majd leeresztették őket a tengerfenékre, hogy megvizsgálják a jeges víz mélyén élő élőlények viselkedését. Tizennégy hónappal később kiemelték a tárgyakat, és elemezték őket.
„A csontokat vörös férgek egész szőnyege borította. A fadarabok eközben érintetlenek maradtak, nyomuk sem volt rajtuk fafaló állatkáknak” – magyarázta a biológus. Két új fajt fedeztek fel, a mindössze pár milliméter hosszú állatkák egyikét Osedax antarcticusnak, a másikat Osedax deceptionensisnek keresztelték. A zombiférgeknek is becézett élőlények halott cetfélék csontjait fogyasztják, s a faevő Xylophaga-kagylók rokonai.
Shackleton hajója a Weddel-tenger fenekén, mintegy három kilométeres mélységben található, s már többen próbálták lokalizálni. David Mearns brit régész szerint a roncs nagyon jó állapotban lehet, azt leszámítva, hogy a jég átüthette az oldalát, ami a süllyedését okozta. „A hajó károsodása túl nagy volt, ezért a felfedezőnek nem maradt más választása, minthogy a jég hátán hagyja. Úgy vélem, a tengerfenéken levő norvég hajó a lehetőségekhez mérten kitűnő állapotban van, s lassan egy évszázada várja, hogy valaki felfedezze” – mondta a kutató.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
ősz
Múlt-kor magazin 2014
- Mátyásdomb: Lonkai-kastély
- Mi volt Augustus sikerének kulcsa?
- Zrínyi kirohanásai
- Az ujj nélküli apáca titka
- A gulyáskommunizmustól a műanyag kilencvenes évekig
- Kémelhárítók „rendszerváltása"
- Színészből lett politikusok
- A maffia Tízparancsolat-értelmezése
- A szabadság kapujában – megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Eiffel vállalata tervezte a szegedi Tisza-hidat a nagy árvíz után 18:05
- A detektívek soha nem hagyták abba a nyomozást Butch Cassidy és bűntársa után 16:05
- Árulás és részegség miatt bukott el az amerikaiak támadása az angol kikötő ellen 15:05
- Órákon keresztül „hallgatta ki” egy lázadó fejét Haiti diktátora 09:50
- Máig nem tudni, pontosan miért lázadt fel a Bounty legénysége 09:05
- A Kongresszus csak vonakodva adott támogatást Morse forradalmi találmányához tegnap
- Énekléssel és olvasással oldotta fel gyermekkori traumáit Őze Lajos tegnap
- Az őslakosok iránti meg nem értés okozta Magellán vesztét tegnap