Aranykorok romjain – az eltékozolt van Goghtól a legnagyobb magyarországi műtárgyrablásig
2015. november 24. 14:45
Ifj. Andrássy Gyula, a gyűjtés arisztokratája, aki tudta, hogy a művészek barátjaként tovább fognak rá emlékezni, mint külügyminiszterként. Nemes Marcell, a legnagyobb magyar gyűjtő, a gyönyörű nők és a drága festmények világhírű rajongója. Kohner Adolf, a tudós gyűjtő. Míg ő Stradivarin hegedült, Bartók és Puccini zongorázott a szalonjában, amelynek falán Monet, Gaugain, Cézanne és van Gogh festményei lógtak. Molnos Péter Aranykorok romjain című, a Kieselbach Galéria fennállásának 20. évfordulójára kiadott új kötete azt a kort idézi meg, amikor a legnagyobb magyar műgyűjtőknek természetes volt, hogy a nyugat-európai nagyvárosok műkereskedéseiben Rembrandt, Degas, van Gogh vagy éppen Cézanne festményeiből vásároljanak fényűző budapesti villáik díszítésére.
Korábban
A kötetből kiderül többek között, hogy hogyan zajlott a magyar történelem legnagyobb műkincsrablása. Mint Molnos Valahol Oroszországban című tanulmányában írja, „bár évtizedekig élt a mesterségesen fenntartott vélekedés, mely szerint a második világháború során a német hadsereg, illetve az SS speciális alakulatai rabolták el Budapestről a magángyűjtemények műkincseit, ma már köztudott, hogy a magyar történelem legnagyobb műtárgyrablását a felszabadító szovjet csapatok követték el.” Míg a Nyugatra vitt, jelentős részben visszakerült műtárgyak száma 20-30 ezer darab körül mozgott, addig a szovjet katonaság által elrabolt műkincsek száma megközelítette a 400 ezret.
A kötetben a szovjet műkincsrablások mellett még számtalan izgalmas történettel találkozhat az olvasó. A leghíresebb magyar műgyűjtőről, Nemes Marcellről szóló tanulmány már csak azért is érdekes, mert Nemes 1918. november 21-én Párizsban ma már nevetségesnek látszó, 7200 frankos áron adta el Van Gogh Táj viharos ég alatt című, 1912-ben vásárolt festményét, amelyért egy árverésen nemrég 54 millió dollárt, vagyis 15 milliárd 606 millió forintot adott egy műgyűjtő. A századelő Magyarországán a kép senkinek sem kellett.
A szórakoztató stílusban, de a szigorú tudományosság igényeinek is megfelelően megírt tanulmányokban feltárul a legnagyobb magyar műgyűjtők izgalmas élete és lenyűgöző gyűjteménye, megismerjük az első magyart, akinek van Gogh festménye volt, megtudhatjuk, mi kapcsolata össze Aba-Novák Vilmost, Horthy Miklóst és a legendás angol Rothschild magyar származású tagját, vagy épp a Márianosztrán raboskodó gróf Batthyány Gyulát és a cellája előtt álló fiatal börtönőrt. Molnos Péter a több száz festmény reprodukcióját tartalmazó kötetben két tanulmányával emellett megemlékezik a műgyűjtés árnyoldalairól is: a 20. századi magyar képhamisítók világába is bevezeti az olvasót.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2022
- Lakatos Ernő, a „kiváló napi végrehajtó”
- A mozsgói Biedermann-kastély
- Tévéelnök belügyes gyakorlattal: Tömpe István
- A rivaldafényt kerülő Apró Antal
- A holokauszt soproni mártírjai
- Hét híres királygyilkosság
- Biszku Béla, a megtorlás szimbóluma
- A Duna egykori halcsodái
- Szomorú szerelem a szabadságharc idején
- Festőként kezdte pályafutását a fényképezés egyik úttörője, Mathew Brady 10:35
- Hatásvadász bestsellereiről lett ismert a 2. világháborút is megjárt Herman Wouk tegnap
- Tiszavirág-életűnek bizonyult Norvégia első függetlensége tegnap
- A magyar történelemben Mária volt az első nő, akinek fejére került a Szent Korona tegnap
- Újabb corvinák érhetőek el az Országos Széchényi Könyvtár online felületén tegnap
- Emlékérmékkel ünnepli a független magyar pénzügyi rendszer létrehozását a Nemzeti Bank tegnap
- Nemzedéke magányát és csalódásait jelenítette meg verseiben Dsida Jenő tegnap
- A bécsi udvar fojtogató légköréből menekülve érte utol a végzet a magyarok királynéját, Sisit tegnap