2024. tavasz különszám: Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Római kori gálya a Dunán

2004. július 19. 12:41

Egy római kori hajó utánzatát készítette el két regensburgi tudós diákjaival, hogy ezek segítségével hozza közelebb a ma emberéhez a hajdani világbirodalmat.

Heinrich Konen és Christoph Schafer, a két kezdeményező a hajóval azt akarja elérni, hogy a történelemoktatás kilépjen az elefántcsonttoronyból, és az attrakcióval bebizonyítsa, hogy az ókor története még ma is lehet érdekes a diákok számára.
   
   
Egy teljes esztendeig ácsolta a lelkes team egy regensburgi hajógyár óriás csarnokában a Regina névre keresztelendő hajót. Huszonnyolc köbméternyi fából megszólalásig hasonló mása készült el egy Lusoria típusú gályának - hossza 21,7 , szélessége 2,7 méter, súlya pedig 6,8 tonna. A Regina vízpróbája már megvolt, és a tervek szerint augusztus elsején tartják az ünnepélyes keresztelőt.
   
   
A Regina megépítésén összesen hetvenen dolgoztak, férfiak és nők. Nemcsak a regensburgi egyetem diákjai, hanem időnként mások is, akik érdeklődést mutattak a `római hajógyár` iránt.


A hajóhoz mintául a Mainznál fellelt Lusoria-roncsok szolgáltak. A régészeti leltek alapján ugyanis az eredetinek megfelelő terveket tudtak készíteni és még a felhasznált négyezer szöget is római kori mintára kovácsolták. A III-IV. évszázadban a Reginához hasonló hajók százával szelték a Duna habjait. Konen szerint ez a fajta ugyan kicsi hajó volt a római hadihajók között, de nagyon hatékonynak bizonyult.


A tervek szerint a Regina megjelenik például a Duna mentén tartott ünnepek alkalmából, de felhasználható egyetemisták, iskolások és felnőttek képzésére, továbbképzésére is.


A két tudós azonban kísérletezni is akar az új ókori hajóval:  meg akarja tudni, hogy egykor milyen sebességgel közlekedhettek az ilyen gályák, miként haladtak szemben az áramlással és hogyan váltak be mint hadihajók.


Konennek és Schafernek mintegy százezer eurót kellett előteremteni a tölgyfából készült hajó építéséhez, noha magában a munkában mindenki ingyen vett részt. Végül sikerült elérniük, hogy a hajóépítés költségeinek 80 százalékát szponzorok állták. Ezért - a legbőkezűbb adakozó iránti hálájuk kifejezéseként - a Regina zászlaján a bajorországi Kelheim járás egyik serfőzdéjének logójával közlekedik majd a Dunán.


A korhűség minél teljesebb megelevenítése érdekében a diákok római kori egyenruhákat készíttettek maguknak. A Regina legénysége a római korabeli gályák mintájára 30 evezősből, öt íjászból és további néhány matrózból áll majd.


A hajó fenntartására a két kezdeményező megalapította a Régi Történelem Barátai Egyesületet, amely majd programokat szervez a hajón, a hajóval és a hajó számára, így többek között rendhagyó történelemórákat bárkinek. 
   
   
(MTI Panoráma)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár