75 éve repülte körül a földet a Graf Zeppelin
2004. augusztus 16. 15:04
Hugo Eckener (1868-1954) legbecsvágyóbb terve az volt, hogy az 1917-ben elhunyt feltaláló és cégalapító, gróf Ferdinand Zeppelin utódaként léghajóval körülrepülje a Földet és ezzel bebizonyítsa, hogy a léghajó fölényben van a repülőgéppel szemben: 1929. augusztus 15-én Friedrichshafenban emelkedett a levegőbe a Graf Zeppelin, hogy körülrepülje a Földet.
A vállalkozáshoz maga Eckener állott a 236 méter hosszú, 30, 5 méter széles `ezüst szivar` parancsnoki hídjára. A léghajót öt, egyenként 530 lóerős Maybach-motor hajtotta. Már az első leszállásig, Tokióig négy nap alatt megtett 11 ezer kilométeres útszakasz is bámulatba ejtette a világot - írta `Vendégként a Zeppelinen` című könyvében Barbara Waibel történész.
A japánok lelkes fogadtatásban részesítették a `mennyei járművet`. Repülőgépek rajai röpdösték körül, hogy minden oldalról lefényképezzék, az utcákon és a háztetőkön emberek ezrei integettek, egyszerre megszólaló hajókürtök, autódudák és gyári szirénák koncerteztek.
1929. augusztus 27-én Los Angelesbe érkezett a `Graf Zeppelin`. Következő leszállása előtt, New Yorkban több tiszteletkört tett a Szabadságszobornál és Hoover elnök is fogadta Eckenert.
Az utasok nem unatkoztak a léghajó gondolájában. Otto Manz főszakács minden nap díszebédet varázsolt asztalaikra, étkezések után pedig a bárban hallgathatták a zongoristákat.
A világkörüli út pénzügyi kockázatot jelentett Eckenernek. A léghajózás születési éve, 1900 óta lelkesítette ugyan az embereket, de nem feltétlenül a német kormányokat is, így állami támogatásra nem számíthatott. Az út költségeinek nagy részét ezért a híres amerikai lapkiadó, Randolph Hearst vállalta magára. Eckner viszont nem volt képes teljejesíteni Hearstnek azt a kívánságát, hogy monopóliumot élvezhessen a léghajóról küldött tudósítások terén, mivel a `Graf Zeppelin` a német nép adományaiból épült és ezért német újságírók is részt vehettek az utazáson.
A `Graf Zeppelin` nem csak a húsznapos világ körüli út miatt mondható a világ legsikeresebb léghahójának. Később látványos Északi-sarki útjával került a lapok címoldalára és egy ideig rendszeres járatként közlekedett Dél-Amerikába. A náci rezsim utasítására azután 1940-ben a Majna-Frankfurt-i repülőtérről roncstelepre szállították valamennyi `óriás szivart`, mivel a `Hindenburg` 1937 évi katasztrófájával leáldozott a hangtalan repülések korszaka. A `Hindenburg` ugyanis Lakehurst-i leszállása közben eddig ismeretlen okból kigyulladt és felrobbant.
A Zeppelin-mítosz azonban újjászületett. A Boden-tavon 2001 óta három, egyenként 75 méter hosszú léghajó épült, amelyek turistákat szállítanak sétautakra. Egy Zeppelint eladtak Japánnak és a léghajó a tervek szerint ugyanazon az úton repül a Távol-Keletre, mint annak idején a `Graf Zeppelin` - egy különbséggel azonban: a sokkal kisebb NT (új technológiájú) Zeppelinnek legalább egy tucat közbenső leszállásra lesz szüksége az út megtételéhez.
(MTI Panoráma)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
2. Hunyadi Mátyás uralkodása
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Szinte teljesen ködbe burkolózik Szilágyi Erzsébet élete
- Bár kevés biztosat tudunk róla, rendkívül fontos szerepet játszott a magyar történelemben Szilágyi Erzsébet
- Magyarország történetéről szóló, elveszettnek hitt 16. századi kéziratot vizsgálnak a BTK kutatói
- A befolyásolható ifjú király előbb esküt tett Hunyadi Lászlónak, majd kivégeztette
- Sohasem vesztett csatát Mátyás legendás hadvezére, Kinizsi Pál
- Fényes győzelmet arattak Kinizsiék Kenyérmezőnél a portyázó törökök felett
- A kiéheztetés lassú, de biztos fegyverével kényszerítette térdre Ausztriát Mátyás király
- A skót klánalapító, a skizofrén és a püspök – öt királyi fattyú a magyar történelemből
- Akire a bakó negyedszer is lesújtott
- Bemutatásakor megosztotta a közönséget a ma remekműnek tartott Figaro házassága tegnap
- Katonái tisztelték és szerették a szigorú, de megfontolt Wellingtont tegnap
- Ártatlannak vélte XIV. Lajos az őt megmérgezni kívánó szeretőjét tegnap
- Szerte a világon tüntettek a nyolcórás munkanap bevezetéséért május 1-én tegnap
- Elaludt a Vígszínházat megnyitó Jókai-darabon Ferenc József tegnap
- Brit technológiára is szükség volt a Magyar Televízió adásainak elindításához tegnap
- Landerer Lajost bízták meg az első Kossuth-bankók kinyomtatásával tegnap
- Zichy Jenő és csapata végezte az első magyar ásatásokat Oroszországban 2024.04.30.