Így vitte hírünket Európában az IBUSZ
2022. október 20. 13:20 Múlt-kor
Az IBUSZ-nak története kezdetétől fogva nem csupán feladata, de kötelessége is volt tájékoztatni a közönséget, bel- és külföldit egyaránt a magyarországi turisztikai lehetőségekről.
Korábban
A gőzerővel beindított reklámhadjárat során a hazai üdülő- és pihenőhelyeket, fürdőket és a magyar ipar termékeit egyaránt igyekeztek jól célzott üzeneteken keresztül megismertetni a fogékony – és fizetőképes – utazni vágyókkal. Ennek keretében készült el például az első magyar idegenforgalmi plakát, Tull Ödön festőművész keze műve, amely egy vörösen világító, ködből előbukkanó vonatot ábrázolt, illetve egy turisztikai témájú falinaptár is készült.
Az IBUSZ számos külföldi egyesülettel, szervezettel tartott kapcsolatot, Magyarországot és az itteni turizmust népszerűsítő anyagait ezeken keresztül is igyekezett terjeszteni. A Magyarország és a külföld című prospektus németül, franciául és angolul is megjelent, ezt 128 külföldi partner kapta meg. Hasonló célt szolgáltak a képes albumok, folyóiratok és kézikönyvek, például a Magyarország Képes Albuma, a Magyarország és a nagyvilág, illetve az Eine Woche in Budapest und Ungarn, ami 50 ezer példányban, illetve később a fent említett nyelveken kívül még oroszul is megjelent.
A cég leglátványosabb kiadványa az 1905–38 között megjelenő Utitervek című magazin volt. A széles utazóközönséget megszólítva adott általános érvényű tanácsokat, javasolt úticélokat, tájékoztatott a megérkezéskor várható állapotokról és viszonyokról, illetve – természetesen – ajánlotta az IBUSZ minden igény kielégítő szolgáltatásait.
A hazai idegenforgalom népszerűsítésének érdekében az IBUSZ a merészebb ötletektől sem riadt vissza. A Tátra turistaforgalmának beindítását a téli sportok támogatásával igyekeztek elérni, amihez például Durban Hansen norvég sívilágbajnokot szerződtették oktatónak. 1903-ban pedig egy őrültnek tetsző ötlettel álltak elő: nyári korcsolyázást hirdettek meg a hitetlenkedő közönségnek, akiknek aztán valóban lehetőségük nyílt erre – a Dobsinai-jégbarlangban… Az 1903-as Duna-ünnepélyt pedig még Párizsban is extravagánsnak számító módon, a Place de l’Operán elhelyezett hatalmas villanyreklámmal hirdették meg, amely Fête du Danube à Budapest feliratával csalogatta a magyar fővárosba az érdeklődőket.
A társaság természetesen a reklám hagyományos eszközeit, a hirdetéseket és plakátokat sem hanyagolta el széleskörű kínálatából. Mind Magyarországon, mind szerte Európában számos formában lehetett találkozni az IBUSZ nevével és az általa kínált szolgáltatásokkal. Képeslapok, gyufásdobozok, járműreklámok, újsághirdetések mind a cég jó hírének terjesztését, renoméjának öregbítését szolgálták.
A hírverésnek természetesen ára is volt. Az 1930-as években az IBUSZ marketing-költségvetése (bár ekkor még nem így hívták) exponenciálisan növekedett: 1932-ben 43 ezer, 1934-ben 90 ezer, 1935-ben pedig már 206 ezer pengőt költött publicitásra és reklámanyag terjesztésre. A nagyközönséget is sikerült bevonni a folyamatba: plakátpályázatott hirdettek, amelyet Pólya Tibor nyert meg Jöjjön három napra Budapestre című alkotásával, amely aztán Párizsban az idegenforgalmi plakátkiállítás nagydíját is elnyerte. (x)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
3. A keleti és a nyugati blokk jellemzői a kétpólusú világ időszakában
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Megnyerhetetlen versenybe kényszerítette Moszkvát a „csillagháborús” terv
- 1958-ban elsüllyedt amerikai tengeralattjárót fedeztek fel Hawaii mellett
- Azonnal heves indulatokat gerjesztett világszerte Churchill híres fultoni beszéde
- Az emberélet nem számított, Észak-Vietnám elérte célját a Tet-offenzívával
- Egy spanyol halász segítségére is szükség volt az elveszett amerikai hidrogénbombák megtalálásához
- Kiment a mosdóba, majd a vonaton hagyta 1953-ban a hidrogénbomba titkos dokumentumait
- A Szovjetunió vonakodó segítségével vált atomhatalommá Kína
- Párhuzamosan kellett kül- és belpolitikailag is legitimálni Németország újraegyesülését
- 10 tény a berlini falról
- Bárói ranggal ismerték el a hazai orvoslás egyik úttörőjének számító Korányi Frigyes munkáját 20:20
- Sokáig férjéével is vetekedett Jackie Kennedy népszerűsége 18:05
- A világháború idején már sokan a másvilágra kívánták a kezdetben népszerű Raszputyint 17:05
- Elhibázott gazdaságpolitika és a túlzott fényűzés vezetett az iráni sah bukásához 16:05
- Apokalipszisnek gondolták, pedig csak az erdőtűz füstje miatt borult sötétségbe New England ege 15:05
- A befagyott orosz pokolban elolvadt Napóleon Grande Armée-ja 09:50
- Boleyn Anna sem tudott fiút adni a királynak, és ez pecsételte meg sorsát 09:06
- Szerelmes volt egy gyáros lányába, találmánya receptjét ezért csak potom pénzért adta el Irinyi János tegnap